Grandmama

Τροφές που ρίχνουν την πίεση

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Και η ρύθμιση της πίεσης περνάει από το στομάχι τονίζουν οι ειδικοί και μας εξηγούν ότι αν χάσουμε βάρος και προσέξουμε τι τρώμε θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε καλύτερα την υπέρταση.

Όλοι μας, όταν ακούμε τη λέξη διατροφή να συνδυάζεται με τη λέξη πίεση, σκεφτόμαστε αμέσως τη μείωση του αλατιού. Αυτό και το να χάσουμε τα περιττά κιλά άλλωστε είναι οι δύο μεγάλες και σημαντικές αλλαγές που πρέπει να κάνουμε εφόσον η αυξημένη αρτηριακή πίεση χτυπήσει την πόρτα μας. Είναι όμως τόσο απλά τα πράγματα; Αρκεί να δώσουμε σε κάποιον τη συμβουλή να μην προσθέτει αλάτι στο φαγητό του και να χάσει βάρος για να καλύψουμε το εύρος των διατροφικών αλλαγών που μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα της πίεσης του αίματος; Η απάντηση είναι όχι. Υπάρχουν κι άλλες τροφές που σχετίζονται με την αύξηση ή τη μείωση της αρτηριακή πίεσης αντίστοιχα και επίσης ο περιορισμός του αλατιού, που βρίσκουμε κρυμμένο ακόμα και σε… γλυκά, δεν είναι τόσο εύκολος. Ας δούμε λοιπόν το μενού κατά της πίεσης. 

Ποια τρόφιμα να περιορίσουμε για να ρίξουμε την πίεση

Το αλάτι βρίσκεται πρώτο στον κατάλογο με τα τρόφιμα που ανεβάζουν την πίεση. Γιατί; Αυξάνει την κατακράτηση των υγρών, κατ’ επέκταση αυξάνεται ο όγκος του αίματος που κυκλοφορεί στα αγγεία και τέλος και η αρτηριακή πίεση. Έτσι, χρειάζεται όσοι πάσχουν από αρτηριακή πίεση να περιορίζουν πολύ το αλάτι που προσθέτουν στο φαγητό τους. Το πρόβλημα είναι ότι το αλάτι δεν είναι μόνο αυτό που προσθέτουμε εμείς οι ίδιοι στη μαγειρική μας αλλά βρίσκεται κρυμμένο και σε πολλά άλλα τρόφιμα, όπως: στο ψωμί και στα διάφορα αρτοποιήματα (π.χ. τυρόπιτες ή και γλυκά όπως τα κρουασάν), στα συσκευασμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα (π.χ. πατατάκια, δημητριακά πρωινού, λουκάνικα, αλλαντικά κ.ά.) και βέβαια στο φαγητό που παίρνουμε από έξω (π.χ. σάντουιτς, πίτσες, σουβλάκια κλπ.). Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να αποφεύγουμε τα πλούσια σε νάτριο (που κάνει κατακρατήσεις και αυξάνει την πίεση) τρόφιμα και να προτιμούμε αυτά που μας δίνουν κάλιο (που είναι διουρητικό και ρίχνει την πίεση), όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

Ας έχουμε υπόψη μας ότι όλες οι πρωτεΐνες χρειάζονται μεγάλες ποσότητες νερού στη διαδικασία του μεταβολισμού τους από τον οργανισμό, με αποτέλεσμα να δημιουργούν με τη σειρά τους κατακρατήσεις, γι’ αυτό και είναι σκόπιμο να τις καταναλώνουμε με μέτρο και επίσης να επιλέγουμε γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά.

Η γενική οδηγία πάντως είναι, ότι όταν προσπαθούμε να ελέγξουμε την πίεση μέσω της διατροφής μας, να αποφεύγουμε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη, χοληστερίνη και κορεσμένα λιπαρά.

Ποια τρόφιμα να επιλέξουμε

Υπάρχουν κάποιες ουσίες, όπως η αλισίνη του σκόρδου, που βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Η αλισίνη θεωρείται ότι δρα στο ενδοθήλιο του αγγείου εξομαλύνοντας τη λειτουργία του. Επίσης, το κάλιο, ο διατροφικός αντίποδας του νατρίου (αλάτι), καθώς αυξάνει τη διούρηση, ρίχνει την πίεση. Έτσι το σκόρδο ανήκει στις τροφές που ρίχνουν την πίεση και η κατανάλωσή του όπως και των τροφίμων που είναι πλούσια σε κάλιο, βοηθά στη μείωση της πίεσης. Μεγάλη περιεκτικότητα σε κάλιο έχουν: οι πατάτες, οι μπανάνες, η ρόκα, τα κεράσια, το καρπούζι, το πεπόνι και γενικά τα λαχανικά και τα φρούτα. Οι ειδικοί συστήνουν επίσης –για να έχουμε ρυθμισμένη πίεση- να τρώμε ξηρούς καρπούς, τρόφιμα ολικής άλεσης, ψάρια και πρωτεΐνες χωρίς πέτσα και χαμηλές σε λιπαρά. 

Η σημασία της απώλειας βάρους

Ένας από τους βασικούς παράγοντες κινδύνου που χρειάζεται να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε ώστε να ελέγξουμε την αρτηριακή μας πίεση είναι το σωματικό μας βάρος. Τα περιττά κιλά αυξάνουν την πίεση, γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να διατηρούμε ένα φυσιολογικό βάρος, μειώνοντας τις θερμίδες που παίρνουμε, ώστε να μην υπερβαίνουν αυτές που χρειάζεται ο οργανισμός μας για τις καθημερινές του ανάγκες.

Όχι σε τσιγάρο, καφέ, ποτό

Τόσο ο καφές, όσο και το αλκοόλ και το κάπνισμα φαίνεται να αυξάνουν την αρτηριακή πίεση. Η οδηγία για το κάπνισμα είναι γνωστή και οι ειδικοί επισημαίνουν σε όλους, ανεξάρτητα από τα προβλήματα υγείας που τυχόν έχουν, να το κόψουν όσο πιο σύντομα γίνεται. Όσον αφορά τον καφέ και το αλκοόλ η οδηγία είναι να περιορίζονται όσο το δυνατόν περισσότερο.  

Επιστημονική επιμέλεια: Χάρης Δημοσθενόπουλος, MMedSci.PhDc, κλινικός διαιτολόγος, Προϊστάμενος Διαιτολογικού Τμήματος ΓΝΑ Λαϊκό, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, (www.dimosthenopoulos.gr).