Grandmama

Διατροφή ηλικιωμένων: Mύθοι και αλήθειες

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Όλοι γνωρίζουμε ότι πρέπει να τρώμε σωστά για να ζήσουμε περισσότερο και να αναβαθμίσουμε την ποιότητα της ζωής μας. Τι σημαίνει, όμως, «υγιεινή διατροφή», ειδικά μάλιστα για τους ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας, των οποίων οι διατροφικές ανάγκες είναι πολύ διαφορετικές από αυτές νεότερων ανθρώπων;

5 διατροφικοί μύθοι καταρρίπτονται

Μύθος Νο. 1: Οι ηλικιωμένοι χάνουν την όρεξή τους.

Είναι αλήθεια ότι οι ηλικιωμένοι χρειάζονται λιγότερες θερμίδες συγκριτικά με νεότερα άτομα, λόγω μεταβολικών αλλαγών και μειωμένης παραγωγής ενέργειας. Ωστόσο, δεν πρέπει να μπερδευόμαστε και να θεωρούμε ότι η έλλειψη όρεξης είναι φυσιολογική, καθώς θα μπορούσε να αποτελεί σύμπτωμα κάποιου λιγότερο ή περισσότερο σοβαρού προβλήματος υγείας. Πίσω από τη μειωμένη όρεξη μπορεί να κρύβεται κάτι διαφορετικό, όπως η μειωμένη αίσθηση γεύσης ή κάποιο οδοντιατρικό πρόβλημα. Είναι σημαντικό οι ηλικιωμένοι να ζυγίζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να βλέπουν τυχόν αλλαγές στο βάρος τους και να ενημερώνουν σχετικά τον γιατρό τους (αν δεν είναι σε θέση να το παρακολουθούν μόνοι τους θα πρέπει να ασχοληθούν με αυτό οι φροντιστές τους).

Μύθος Νο.2: Δεν έχει σημασία αν οι ηλικιωμένοι τρώνε μόνοι τους ή όχι. Το φαγητό είναι απλώς καύσιμο για το σώμα.

Όταν ο αγαπημένος μας ηλικιωμένος είναι σε θέση να ψωνίζει και να μαγειρεύει μόνος του, θεωρούμε ότι τα καταφέρνει μια χαρά. Και μπορεί πράγματι να είναι έτσι τα πράγματα. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι ηλικιωμένοι που δεν ζουν με την οικογένειά τους ή με κάποιον φροντιστή / γηροκόμο και τρώνε συστηματικά μόνοι τους, μπορεί να εμφανίσουν άγχος και αισθήματα μοναξιάς. Οι ειδικοί θεωρούν ιδανικό για τους ηλικιωμένους να τρώνε, όποτε είναι εφικτό, μαζί με αγαπημένα τους πρόσωπα, όπως οικογένεια, συγγενείς, φίλους της ίδιας ηλικίας. Τα κυριακάτικα τραπέζια με την οικογένεια γύρω από λαχταριστά σπιτικά φαγητά είναι μια πολύ καλή ιδέα!

Μύθος Νο.3: Οι ηλικιωμένοι έχουν πιο αργό μεταβολισμό και χρειάζονται λιγότερα θρεπτικά συστατικά.

Παρόλο που οι ηλικιωμένοι χρειάζονται λιγότερες θερμίδες τη μέρα συγκριτικά με νεότερους ανθρώπους, έχουν ανάγκη τα ίδια θρεπτικά συστατικά, αν όχι περισσότερα. Καθώς μεγαλώνουμε, η ικανότητά μας να απορροφούμε θρεπτικά συστατικά μειώνεται, γι’ αυτό και οι διατροφολόγοι συνήθως συστήνουν σε αυτές τις ηλικίες την πρόσληψη συμπληρωμάτων ασβεστίου, βιταμίνης D και βιταμίνης Β12.

Μύθος Νo.4: Οι ηλικιωμένοι που δεν είναι υπέρβαροι μπορούν να τρώνε όση ζάχαρη, όσο αλάτι και όσο λίπος θέλουν.

Το ανθυγιεινό φαγητό, ακόμα κι αν δεν μας παχαίνει, δεν παύει να παραμένει ανθυγιεινό. Ακόμα και άνθρωποι με φυσιολογικό βάρος μπορεί να εμφανίσουν καρδιακή νόσο από τη συστηματική κατανάλωση πλούσιων σε λιπαρά φαγητών, ενώ είναι πιθανό να παρουσιάσουν διαβήτη όταν η διατροφή τους περιλαμβάνει ανθυγιεινές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Μύθος Νο.5: Οι ηλικιωμένοι με μειωμένη όρεξη δεν υπάρχει πρόβλημα να χάνουν γεύματα.

Το να χάνουμε γεύματα, μπορεί να κάνει το σώμα μας να ζητήσει υπερβολικά μεγάλη ποσότητα φαγητού στο επόμενο γεύμα, επειδή του έχουμε ουσιαστικά δώσει το μήνυμα «φάε τώρα που υπάρχει φαγητό, γιατί δεν ξέρω πότε θα ξαναφάς». Επίσης, αυτό μπορεί με τη σειρά του να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της όρεξης στους ηλικιωμένους, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος να προκληθεί ανισορροπία στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, γεγονός που έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία.