Grandmama

5 λόγοι που δεν χάνουμε βάρος

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Γυμναζόμαστε όσο πιο πολύ μπορούμε, ακολουθούμε μία αυστηρή δίαιτα και όλα φαίνεται να πηγαίνουν κατ’ ευχήν μέχρι τη στιγμή που ανεβαίνουμε στη ζυγαριά… Ο δείκτης αντί να έχει κατέβει, παραμένει σταθερός, μερικές φορές μάλιστα ανεβαίνει κιόλας λίγο. Και βέβαια όταν έχουμε προσπαθήσει για κάτι τόσο πολύ, είναι πάρα πολύ απογοητευτικό τα αποτελέσματα να μην είναι έτσι όπως τα είχαμε φανταστεί. Ποιοι μπορεί να είναι άραγε οι κρυμμένοι λόγοι εξαιτίας των οποίων χάνουμε τη μάχη με την απώλεια βάρους;

Έχουμε πολύ στρες;

Το σώμα μας δεν θεωρεί προτεραιότητα την απώλεια βάρους όταν βρίσκεται σε κατάσταση στρες. Καταλαβαίνουμε ότι για να χάσουμε λοιπόν βάρος θα πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσουμε το άγχος. Το στρες άλλωστε μπορεί να μας επηρεάζει με διάφορους τρόπους, όπως είναι για παράδειγμα το να μην κοιμόμαστε καλά και το να μην πίνουμε αρκετό νερό, που επίσης σχετίζονται με τη δυσκολία απώλειας βάρους. Όταν έχουμε στρες, το σώμα μας εκκρίνει πολλή κορτιζόλη, που επηρεάζει την ινσουλίνη και τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, που σε συνδυασμό μπορεί να αυξήσουν την επιθυμία μας για «βαριά, παχυντικά, γλυκά και λιπαρά» φαγητά και τρόφιμα. Έτσι, το αποτέλεσμα συχνά είναι ο αργός μεταβολισμός αλλά και η συγκέντρωση μεγάλης ποσότητας λίπους στο σώμα μας.

Η δίαιτά μας είναι πολύ περιοριστική;

Αυτό που θα πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι δεν υπάρχει ένας μόνος απόλυτος κανόνας για τη δίαιτα. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλές δημοφιλείς δίαιτες που είναι πολύ περιοριστικές και μας απαγορεύουν να καταναλώνουμε ολόκληρες ομάδες τροφίμων με αποτέλεσμα να χάνουμε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Όταν βάζουμε το σώμα μας σε διαδικασία στέρησης μπορεί να έχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα και αντί να χάνουμε βάρος, να αρχίσει να μειώνεται ο  μεταβολικός μας ρυθμός ώστε να συντηρήσει ο οργανισμός μας το βάρος του, νομίζοντας ότι βάλλεται. Συχνά έχει αξία να παίρνουμε λίγο περισσότερες θερμίδες και να τις «καίμε» με την άσκηση. Το κλειδί σε κάθε περίπτωση είναι η υπομονή. Αν επιμείνουμε, ο μεταβολισμός μας θα γίνει σιγά σιγά και πάλι πιο γρήγορος, συνειδητοποιώντας ότι οι λιγότερες θερμίδες που παίρνει δεν είναι μία κατάσταση ανάγκης στην οποία πρέπει να αντισταθεί για να μας προστατέψει.  

Μήπως πρέπει να τρώμε λίγο παραπάνω μερικές φορές;

Αν έχουμε φτάσει κοντά στο επιθυμητό μας βάρος και μας έχουν μείνει μόνο λίγα κιλά να χάσουμε ακόμα, θα παρατηρήσουμε ότι όσο σκληρά κι αν προσπαθούμε να τα χάσουμε, τα λίγα αυτά κιλά φαίνεται να μένουν εκεί και η ζυγαριά να έχει κολλήσει. Σε αυτήν την περίπτωση είναι ίσως σκόπιμο να προσπαθήσουμε να κοροϊδέψουμε λίγο τον οργανισμό μας. Πώς; Επιλέγοντας κάποιες μέρες όπου θα καταναλώσουμε λίγο περισσότερες θερμίδες. Αυτό που συστήνουν κάποιοι ειδικοί είναι να επιλέγουμε 4 με 5 ημέρες την εβδομάδα να τρώμε 500 θερμίδες λιγότερες από όσες χρειαζόμαστε (θα πρέπει να υπολογίσουμε πόσες είναι αυτές), 1 με 2 ημέρες ακριβώς όσες χρειαζόμαστε και 1 μέρα την εβδομάδα ή κάθε 10 ημέρες να καταναλώνουμε 500 θερμίδες περισσότερες.  

Επιλέγουμε λάθος είδος άσκησης;

Όταν κάνουμε κάθε μέρα την ίδια γυμναστική το σώμα μας συνηθίζει και πιθανώς προσαρμόζεται με αποτέλεσμα να μην μας βοηθά πια η άσκηση να χάσουμε βάρος. Εκτός από την αεροβική άσκηση οι ειδικοί συστήνουν και ασκήσεις με βάρη και αντιστάσεις (ώστε να αυξήσουμε τους μυς στο σώμα μας). Οι ασκήσεις με βάρη και αντιστάσεις είναι πολύ σημαντικές, ειδικά μετά τα 50. Βοηθούν στο να αυξηθεί η ευαισθησία στην ινσουλίνη, η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τους μυς που τα έχουν ανάγκη, συμβάλουν στη μείωση της απώλειας μυϊκής μάζας λόγω της αύξησης της ηλικίας και στη βελτίωση της οστικής πυκνότητας.

Φταίνε οι ορμόνες;

Η περίοδος της εμμηνόπαυσης στις γυναίκες δημιουργεί πολλά σκαμπανεβάσματα στις ορμόνες τους με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η προσπάθεια της απώλεια βάρους. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με έναν απορυθμισμένο θυρεοειδή που επηρεάζει τον μεταβολισμό. Σκόπιμο είναι όταν έχουμε τέτοιες υποψίες, αλλά και γενικά στον τακτικό μας αιματολογικό έλεγχο να διερευνούμε –με την καθοδήγηση του γιατρού μας- τέτοιες πιθανότητες.