Grandmama

Οι τροφές που ρίχνουν το ουρικό οξύ

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Όπως και πολλά άλλα προβλήματα υγείας, που συχνά έχουμε ανακαλύψει από μία ανεβασμένη τιμή στις εξετάσεις αίματος, έτσι και το ουρικό οξύ και οι τιμές του, εξαρτάται πολύ από τη διατροφή μας.

Ονομαζόταν και η νόσος των βασιλέων ή η νόσος των πλουσίων ακριβώς επειδή τους ταλαιπωρούσε ιδιαίτερα εξαιτίας της «εκλεκτής» αλλά πλούσιας σε κρέας, αλκοόλ, ζάχαρη και λιπαρά, διατροφής, που έκαναν και που έχει συνδεθεί με την αύξηση του ουρικού οξέος στο αίμα και κατ’ επέκταση με την εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας (ποδάγρα). Καθώς το ουρικό οξύ παράγεται στον οργανισμό μας κατά τη διάσπαση των πουρινών, που παίρνουμε κυρίως από τις πρωτεΐνες, τα θαλασσινά, τα γλυκά κ.ά. είναι εύλογο ότι αν τροποποιήσουμε τη διατροφή μας αλλά και γενικότερα τον τρόπο ζωής μας αυξάνουμε τις πιθανότητες να μειώσουμε τόσο το ουρικό οξύ που κυκλοφορεί στο αίμα μας όσο και εκείνο που εναποτίθεται στις αρθρώσεις και τα νεφρά μας προκαλώντας διάφορα προβλήματα.

Η διατροφή και οι αλλαγές που θα μας βοηθήσουν

Συνήθως η ουρική αρθρίτιδα, η οποία οφείλεται στο αυξημένο ουρικό οξύ, που κυκλοφορεί στον οργανισμό, προκαλεί δυσάρεστες κρίσεις, που συνοδεύονται κυρίως από πόνο και δυσφορία. Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν υποχωρήσουν τα οξέα συμπτώματα το ουρικό οξύ μπορεί να ελεγχθεί μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής. Να τι θα πρέπει να κάνουμε:

*Να προσπαθήσουμε να χάσουμε βάρος καθώς το αυξημένο ουρικό οξύ είναι συνδεδεμένο με την παχυσαρκία και με την αυξημένη πρόληψη θερμίδων. Επιπλέον όσο πιο ελαφρύς είναι κάποιος τόσο λιγότερο επιβαρύνονται οι αρθρώσεις του, ούτως ή άλλως.

*Να βγάλουμε από τη διατροφή μας ή να μειώσουμε σημαντικά την ποσότητα των τροφών που περιέχουν πουρίνες. Τέτοιες είναι: Τα εντόσθια (συκώτι, νεφρά), ο γαύρος, το σκουμπρί, ο αρακάς, η μπύρα, τα ξερά φασόλια, τα μύδια, οι πέστροφες, οι σαρδέλες, οι μαρίδες, οι ρέγγες, τα αμύγδαλα, η ταραμοσαλάτα, ο τόνος, τα κυνήγια και το κρέας που προέρχεται από μικρά ζώα (π.χ. λαγός, κατσικάκι) κ.ά.

*Να περιορίσουμε, και αν είναι δυνατόν να σταματήσουμε τελείως, το αλκοόλ. Ειδικά τα γλυκά ποτά όπως είναι η μπύρα και τα λικέρ θα πρέπει να αποφεύγονται.

*Να πίνουμε πολύ νερό.

*Να τρώμε αρκετά λαχανικά, φρούτα και δημητριακά ολικής άλεσης.

*Να αποφεύγουμε τα μπαχαρικά, τη ζάχαρη, τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες και το λίπος.

*Να αποφεύγουμε γενικά τα πολλά κρέατα και τα αλλαντικά.

*Να επιλέγουμε γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά.

*Ας έχουμε επίσης υπόψη μας ότι όταν έχουμε κρίση ουρικής αρθρίτιδα είναι σκόπιμο να αποφεύγουμε την κούραση και το περπάτημα, ώστε να μην υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση των αρθρώσεων.

Επιστημονική επιμέλεια: Χάρης Δημοσθενόπουλος, MMedSci.PhDc, κλινικός διαιτολόγος, Προϊστάμενος Διαιτολογικού Τμήματος ΓΝΑ Λαϊκό, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, (www.dimosthenopoulos.gr).