Grandmama

Ανεβάζουν τα αυγά τη χοληστερίνη;

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Μία τροφή αγαπητή στους περισσότερους, υγιεινή και θρεπτική, επιτέλους σταματά να θεωρείται επιβαρυντική για την υγεία μας.

Όλοι γνωρίζουμε ότι τα αυγά περιέχουν χοληστερίνη και ότι η χοληστερίνη επιβαρύνει την υγεία μας, βλάπτοντας κυρίως το καρδιαγγειακό μας σύστημα. Κάποιοι έχουμε ίσως ακούσει ότι παρ’ όλα αυτά δεν πρέπει να αποκλείουμε τα αυγά από τη διατροφή μας, κι ότι αντίθετα πρέπει να τα προτιμάμε. Και σίγουρα αυτή η πληροφορία μάς έχει μπερδέψει. Η απορία εύλογη: Αφού τα αυγά περιέχουν χοληστερίνη και η χοληστερίνη είναι κακή, γιατί να μην τα αποκλείσουμε από τη διατροφή μας;

Πώς θα ελέγξουμε τη χοληστερίνη;

Η λύση δεν είναι να αποκλείσουμε τα αυγά από τη διατροφή μας αλλά τα κορεσμένα λιπαρά, που είναι πολύ επιβαρυντικά για την υγεία, αλλά και συμβάλουν στην αφομοίωση της χοληστερίνης από τον οργανισμό. Τα κορεσμένα λιπαρά περιέχονται στο κόκκινο κρέας, στο βούτυρο, στα αλλαντικά και σε πολλά από τα συσκευασμένα τρόφιμα του εμπορίου, όπως είναι τα κέικ, τα κρουασάν, τα μπισκότα κλπ. Έτσι, καταλαβαίνουμε ότι είναι πιο πιθανό να μας ανεβάζουν τη χοληστερίνη τα λίπη στα οποία τηγανίζουμε τα αυγά ή τα τρόφιμα (π.χ. μπέικον, λουκάνικα) -που περιλαμβάνουν κορεσμένα λιπαρά- με τα οποία συνοδεύουμε τα αυγά όταν τρώμε ένα πλούσιο πρωινό, αγγλικού ή αμερικανικού τύπου, παρά τα ίδια τα αυγά.

Πόσα αυγά μπορούμε να τρώμε;

Ένα μεγάλο αυγό περιέχει περίπου 180 mg χοληστερίνης, και πολύ μικρή ποσότητα κορεσμένων λιπαρών, και όλα αυτά περιέχονται στον κρόκο. Ένας υγιής άνθρωπος δικαιούται 300 mg χοληστερόλης την ημέρα. Όμως, όσοι έχουν διαβήτη, υψηλή χοληστερίνη ή καρδιακά προβλήματα δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 200 mg καθημερινά. Έτσι, ένας υγιής άνθρωπος μπορεί να καταναλώνει άφοβα 7 αυγά την εβδομάδα, χωρίς να αυξάνεται ο καρδιαγγειακός του κίνδυνος.

Γιατί πρέπει να τρώμε αυγά;

Τα αυγά είναι μία πλήρης, χορταστική χωρίς πολλές θερμίδες, υγιεινή, φτηνή και θρεπτική τροφή. Αποτελούν μία πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης, μας δίνουν βιταμίνες (D και εκείνες του συμπλέγματος Β), μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Είναι ιδανικά για παιδιά, για όσους κάνουν δίαιτα, αλλά και για όσους αναζητούν ένα υγιεινό και χορταστικό σνακ με λίγες θερμίδες. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2007 στο επιστημονικό έντυπο «FASEB», όταν τρώμε αυγά στο πρωινό έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στο αδυνάτισμα από όταν καταναλώνουμε άλλα τρόφιμα. Επίσης, πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ακόμα και ενός αυγού την ημέρα δεν αυξάνει τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα, αντίθετα αυξάνει τα επίπεδα της λουτεΐνης, ενός καροτενοειδούς, που θεωρείται πολύ ευεργετικό, κυρίως για την υγεία των ματιών και του δέρματος.

5 τρόποι για να βάλουμε τα αυγά στο μενού

  • Μπορούμε να φτιάξουμε μία ομελέτα και να την τηγανίσουμε σε αντικολλητικό τηγάνι χωρίς λάδι. Χτυπάμε σε ένα μπολ δύο αυγά, προσθέτουμε αλάτι και πιπέρι, λίγο νερό ή γάλα και τα λαχανικά που μας αρέσουν κομμένα σε λεπτές φέτες (π.χ. μανιτάρια, πιπεριές, ντομάτες κλπ.).
  • Μία εναλλακτική, αν δεν θέλουμε να παίρνουμε τη χοληστερίνη που έχουν τα αυγά, είναι να χρησιμοποιήσουμε μόνο ασπράδια, που είναι απαλλαγμένα από χοληστερίνη, για να φτιάξουμε την παραπάνω ομελέτα.
  • Ακολουθούμε μία συνταγή από τη Μάνη. Βράζουμε μακαρόνια, τα περνάμε από λίγο ελαιόλαδο και τα βάζουμε σε ένα πιάτο. Τα σερβίρουμε με ένα τηγανιτό αυγό–μάτι από πάνω τους. Αν τα ανακατέψουμε με το αυγό είναι σαν να έχουμε φτιάξει μία σάλτσα.
  • Φτιάχνουμε υγιεινές τηγανίτες. Ανακατεύουμε ένα κεσεδάκι γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, 4 ασπράδια και ένα ολόκληρο αυγό με 100 γραμμάρια βρόμης και ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη ή υποκατάστατο ζάχαρης. Πλάθουμε τις τηγανίτες και τις ψήνουμε σε αντικολλητικό τηγάνι. 
  • Βράζουμε δύο αυγά για 3-5 λεπτά ώστε να είναι ο κρόκος μελάτος. Τα τρώμε, βουτώντας στον κρόκο λεπτοκομμένα στικς από καρότα και αγγούρια.

Επιστημονική επιμέλεια: Χάρης Δημοσθενόπουλος, MMedSci.PhDc, κλινικός διαιτολόγος, Προϊστάμενος Διαιτολογικού Τμήματος ΓΝΑ Λαϊκό, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, (www.dimosthenopoulos.gr).