Grandmama

Νιώθω κατάπτωση. Τι να φάω;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Πεσμένη διάθεση και έλλειψη ενέργειας. Μήπως πρέπει να αλλάξουμε διατροφή; 

Οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας συχνά νιώθουν κατάπτωση. Δεν έχουν όρεξη να κάνουν πολλά πράγματα, δυσκολεύονται να σηκωθούν από το κρεβάτι, η ψυχολογία τους είναι πεσμένη. Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί, ένας από αυτούς όμως είναι σίγουρα η διατροφή. Τα συστατικά των τροφών που επιλέγουμε είναι ικανά να «ρίχνουν» ή «ανεβάζουν» τη διάθεση και την ενέργεια του οργανισμού τους. Ας δούμε, λοιπόν, ποιες ουσίες πρέπει να βάλουμε στο πιάτο τους.

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ σχετίζεται με τη σύνθεση σεροτονίνης στον οργανισμό, η οποία έχει σχέση με την καλή διάθεση. Η έλλειψή του θα μπορούσε να συνδέεται, σύμφωνα με τους ειδικούς, με την κατάθλιψη.

Βάλτε στο πιάτο:

  • Προσφέρετε στους ηλικιωμένους που φροντίζετε για πρωινό δημητριακά ολικής άλεσης, προτιμώντας εκείνα που είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς περιέχουν ακόμα περισσότερο φυλλικό οξύ.
  • Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, αλλά και το μπρόκολο αποτελούν πολύ καλές πηγές φυλλικού οξέος. Συνοδεύστε τα κυρίως γεύματα με μεγάλες πράσινες σαλάτες (π.χ. μαρούλι, σπανάκι) και μπρόκολο. 
  • Προσοχή: Άνθρωποι που παίρνουν αντιπηκτική αγωγή είναι σκόπιμο να μην υπερκαταναλώνουν τρόφιμα (πχ. λάχανο, αντίδια, βλίτα, μαϊντανό, σπανάκι, λαχανάκια Βρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, λάχανο, σπαράγγια) με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Κ (που παίζει ρόλο στην πήξη του αίματος) και να περιορίζονται στη 1 με 2 –το πολύ- μερίδες ημερησίως.
  • Τα όσπρια πρέπει να έχουν μια σημαντική θέση στο εβδομαδιαίο τραπέζι.
  • Ιδανικό σνακ αποτελούν τα πορτοκάλια, τα οποία τροφοδοτούν τον οργανισμό με φυλλικό οξύ.

Σελήνιο

Παρότι η έλλειψη σεληνίου είναι αρκετά σπάνια σε καλά σιτιζόμενα άτομα, άνθρωποι που την παρουσιάζουν, εμφανίζουν συμπτώματα, όπως κόπωση, μυϊκή αδυναμία, ακόμη και προβλήματα στη λειτουργία του θυρεοειδούς. 

Βάλτε στο πιάτο:

  • Ψάρια, όπως ο μπακαλιάρος, και θαλασσινά, όπως το χταπόδι, οι σουπιές και οι γαρίδες, που είναι πλούσια σε σελήνιο.
  • Προσθέστε αβγά.
  • Μαγειρέψτε με μανιτάρια (κυρίως λευκά). 

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο εικάζεται ότι παίζει ρόλο στην ισορροπία της ντοπαμίνης και της σεροτονίνης, οι οποίες σχετίζονται με τη διάθεση, γι’ αυτό και θεωρείται ότι μια διατροφή φτωχή σε μαγνήσιο, συνδέεται με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης κατάθλιψης.

Βάλτε στο πιάτο:

  • Οι ξηροί καρποί αποτελούν ιδανικό σνακ (για ανθρώπους που δεν δυσκολεύονται να μασήσουν).
  • Το ταχίνι είναι πλούσιο σε μαγνήσιο. Συνδυασμένο με φρυγανιά ή ψωμί ολικής άλεσης είναι ένα πολύ υγιεινό πρωινό.
  • Από φρούτα, πολύ καλές πηγές μαγνησίου αποτελούν οι μπανάνες και τα σύκα.
  • Το παντζάρι είναι επίσης καλή πηγή μαγνησίου.

Σίδηρος

Η πεσμένη διάθεση είναι πιθανό να οφείλεται και σε μειωμένα επίπεδα σιδήρου. Μια εξέταση αίματος θα σας διαφωτίσει. Αν πράγματι υπάρχει έλλειψη σιδήρου, τότε θα πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωση άπαχου κόκκινου κρέατος, το οποίο αποτελεί την καλύτερη πηγή του. Θα πρέπει φυσικά να λάβουμε υπόψη και παραμέτρους, όπως είναι η ύπαρξη υπερχοληστερολαιμίας πριν συστηθεί η αύξηση του κόκκινου κρέατος.

Συμβουλή: Αν η κατάπτωση συνεχιστεί, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον οικογενειακό σας γιατρό για να σας καθοδηγήσει.

Επιστημονική επιμέλεια: Kωσταλένια Καλλιανιώτη, MSc Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος