Grandmama

Πόσο ωφελεί το ταχίνι την υγεία μας;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Πρόκειται για ένα τρόφιμο το οποίο συνήθως έρχεται στο προσκήνιο σε περιόδους νηστείας, ωστόσο η υψηλή διατροφική του αξία το καθιστά μια τροφή που μπορεί να ενταχθεί συχνότερα στο διαιτολόγιό μας, καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Παρασκευάζεται από σουσάμι και περιλαμβάνει στη σύστασή του πληθώρα θρεπτικών συστατικών, όπως «καλά» λιπαρά, πρωτεΐνες, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Το ταχίνι είναι παρεξηγημένο από πολλούς, λόγω του θερμιδικού του περιεχομένου. Η αλήθεια είναι ότι τα 100 γρ. αποδίδουν σχεδόν 600 θερμίδες, ωστόσο εάν είμαστε προσεκτικοί στην ποσότητα που καταναλώνουμε, μπορεί άνετα να ενταχθεί στην διατροφή μας, ακόμη και σε προγράμματα απώλειας βάρους.

  • Το ταχίνι αποτελεί ιδανικό σύμμαχο για την καλή υγεία των οστών μας, καθώς μας εφοδιάζει με ασβέστιο και μαγνήσιο, δύο μεταλλικά στοιχεία που συμβάλλουν στη ισχυρή δομή των οστών. Ειδικότερα κατά την περίοδο της νηστείας που απέχουμε από τις κύριες πηγές ασβεστίου, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το ταχίνι αποτελεί από τις ιδανικότερες εναλλακτικές λύσεις.
  • Το σουσάμι, από το οποίο παράγεται το ταχίνι, περίεχει λιγνάνες, μια ομάδα φαινολικών συστατικών που βρίσκουμε σε φυτικά τρόφιμα. Οι βασικές λιγνάνες του σουσαμιού είναι η σησαμίνη και η σησαμόλη, οι οποίες φαίνεται πως μπορούν να συμβάλλουν στη ρύθμιση της υπερχηστερολαιμίας. Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση περίπου 40 γρ. ταχινιού καθημερινά για διάστημα 4 εβδομάδων μείωσε την μέση ολική και LDL (κακή) χοληστερόλη των συμμετεχόντων κατά 6,4% και 9,5% αντίστοιχα. Η παραπάνω διαπίστωση, σε συνδυασμό με την περιεκτικότητα του ταχινιού σε «καλά» ακόρεστα λιπαρά, το καθιστούν μια ιδιαίτερα χρήσιμη τροφή για την καλή υγεία της καρδιάς.
  • Το ταχίνι μάς δίνει σημαντικές βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κυρίως θειαμίνη, Β6 και φυλλικό οξύ, συμβάλλοντας έτσι στην εύρυθμη λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Επιπλέον, μας εφοδιάζει με σίδηρο, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα του σώματος.

Πώς να το εντάξουμε στη διατροφή μας

Όσον αφορά στο πώς μπορούμε να εντάξουμε το ταχίνι στο διαιτολόγιό μας, αποτελεί ιδανική επιλογή για το πρωινό μας, για επάλειψη πάνω σε ψωμί ή φρυγανιά, μόνο του ή με λίγο μέλι. Δεν είναι επίσης λίγοι εκείνοι που το προσθέτουν στο γιαούρτι τους μαζί με ανάλατους ξηρούς καρπούς ή φρούτα. Τέλος, συνδυάζεται τέλεια με όσπρια (π.χ. με ρεβίθια για την παρασκευή χούμους), καθώς έτσι ενισχύεται η βιολογική αξία της πρωτεΐνης του πιάτου μας.

Επιστημονική επιμέλεια: Κωσταλένια Καλλιανιώτη, MSc, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος