Grandmama

Βρείτε αξιόπιστο φροντιστή
με συστάσεις

πατήστε εδώ

Πόσο αλάτι πρέπει να τρώμε στην Τρίτη Ηλικία

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Στην ιστορία το συναντάμε ως συντηρητικό, ως αντισηπτικό αλλά και ως «νόμισμα». Σήμερα χρησιμοποιούμε το αλάτι κυρίως για να νοστιμίζει τα φαγητά μας. Είναι όμως φίλος ή εχθρός για την Τρίτη Ηλικία;

Τα στοιχεία είναι σοκαριστικά: Περίπου 2,5 εκατομμύρια θάνατοι τον χρόνο θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν μειώναμε την κατανάλωση του αλατιού. Όταν διαβάζουμε μία φράση σαν αυτήν σκεφτόμαστε: «μα καλά πόσο αλάτι καταναλώνουμε;» Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία: Οι περισσότεροι καταναλώνουμε 9 με 12 γραμμάρια αλατιού την ημέρα. Μάλιστα, οι μεγαλύτερες ποσότητες δεν είναι αυτές που προσθέτουμε όταν μαγειρεύουμε, αλλά αυτές που ήδη εμπεριέχονται στα συσκευασμένα και βιομηχανοποιημένα τρόφιμα. Επίσης, παραπλανητικό είναι πολλές φορές το γεγονός ότι κάποιο τρόφιμο μπορεί να περιέχει πολύ αλάτι, αλλά παρ’ όλα αυτά να έχει μάλλον γλυκιά γεύση. Καθώς λοιπόν το αλάτι είναι επικίνδυνο για όλους και όχι μόνο για την Τρίτη Ηλικία, ήρθε πια η ώρα να του κηρύξουμε τον πόλεμο.

Πόσο αλάτι πρέπει να τρώμε

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) πρέπει να καταναλώνουμε μέχρι 5 γραμμάρια αλάτι την ημέρα (όσο ένα κουταλάκι του γλυκού) για να προστατεύσουμε το καρδιαγγειακό μας σύστημα από προβλήματα που μπορεί να σχετίζονται με την αυξημένη κατανάλωση αλατιού. Μάλιστα, οι ειδικοί κάνουν τις συστάσεις ακόμα πιο συγκεκριμένες και εξηγούν ότι δεν πρέπει να καταναλώνουμε περισσότερα από 5 γραμμάρια αλατιού την ημέρα και λιγότερα από 3,5 γραμμάρια καλίου την ημέρα (που βρίσκουμε σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά), καθώς έτσι ανοίγουμε τον δρόμο για την αύξηση της αρτηριακής μας πίεσης.

Πώς θα καταφέρουμε να μειώσουμε το αλάτι

Ακόμα κι αν εκ πρώτης όψεως μας φαίνεται απλό το να «κόψουμε» το αλάτι δεν είναι εύκολο. Μάλιστα, έρευνες δείχνουν ότι είναι πιο εύκολο να κόψουμε τη ζάχαρη παρά το αλάτι. Έτσι, οι ειδικοί μας προτείνουν κάποια κόλπα που θα μας βοηθήσουν πιθανώς:

*Να αντικαταστήσουμε το αλάτι στο μαγείρεμα με μυρωδικά και καρυκεύματα.

*Να μην έχουμε αλατιέρες στο τραπέζι μας.

*Να αποφεύγουμε τα αλμυρά σνακ.

*Να προτιμάμε όσο λιγότερο επεξεργασμένες τροφές γίνεται.

Μύθοι σε σχέση με το αλάτι

*Τις ζεστές και υγρές ημέρες επειδή ιδρώνουμε χρειαζόμαστε περισσότερο αλάτι.

Αυτό δεν ισχύει γιατί το αλάτι που χάνουμε είναι σχετικά πολύ λίγο. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι σε τέτοιες περιόδους χρειάζεται να πίνουμε πολύ νερό.

*Το θαλασσινό αλάτι είναι καλύτερο από οποιοδήποτε άλλο είδος γιατί είναι «φυσικό».

Δεν ισχύει αυτό γιατί το πρόβλημα είναι το νάτριο που περιέχει κάθε είδος αλατιού.

*Το αλάτι είναι απαραίτητο γιατί αλλιώς το φαγητό είναι άνοστο.

Αυτό δεν ισχύει. Ίσως χρειαστούμε κάποιο μικρό διάστημα για να συνηθίσουν οι γευστικοί μας κάλυκες στο φαγητό χωρίς αλάτι, αλλά είναι πολύ πιθανό στο τέλος να ευχαριστιόμαστε περισσότερο το φαγητό χωρίς αλάτι και περισσότερη γεύση.

*Μπορεί να πάθω κάποιο κακό αν «κόψω» το αλάτι από το φαγητό μου.

Αυτό δεν ισχύει γιατί το νάτριο υπάρχει φυσικά σε πάρα πολλές τροφές (π.χ. το κρέας, οι πρωτεΐνες, το γάλα, τα γαλακτοκομικά γενικότερα και τα θαλασσινά μας δίνουν νάτριο) οπότε δεν υπάρχει κανένας τέτοιος κίνδυνος.

Επιστημονική επιμέλεια: Χάρης Δημοσθενόπουλος, MMedSci.PhDc, κλινικός διαιτολόγος, Προϊστάμενος Διαιτολογικού Τμήματος ΓΝΑ Λαϊκό, μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, (www.dimosthenopoulos.gr).