Grandmama

«Otago»: Η άσκηση που προλαμβάνει τις πτώσεις

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Οι ηλικιωμένοι άνθρωποι είναι εξαιρετικά επιρρεπείς στις πτώσεις. Η άσκηση «Otago» έρχεται να δυναμώσει το σώμα τους και να βελτιώσει την ισορροπία τους, προκειμένου να αποφεύγουν πτώσεις και τραυματισμούς. 

Οι πτώσεις είναι συνηθισμένο φαινόμενο σε ανθρώπους άνω των 65 ετών, ενώ η συχνότητά τους αυξάνεται σημαντικά μετά την ηλικία των 80. Ένας ηλικιωμένος που θα πέσει θα αντιμετωπίσει στη συνέχεια πολλά προβλήματα κατά το διάστημα αποκατάστασης των τραυματισμών του και σε πολλές περιπτώσεις η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη. Το πρόγραμμα άσκησης «Otago» είναι ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης και φυσικοθεραπείας, το οποίο απευθύνεται σε ηλικιωμένους ανθρώπους, με στόχο να δυναμώσει το σώμα τους και να βελτιώσει την ισορροπία τους, προλαμβάνοντας έτσι πτώσεις και τραυματισμούς. Μιλήσαμε με τον φυσίατρο, κ. Δημήτριο Εργελετζή*, MD, FEBPRM, Διευθυντή του Τμήματος Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης στο «Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center», για να μάθουμε περισσότερα σχετικά με το «Otago Exercise Program». 

Τι είναι η άσκηση «Otago»;

Το «Otago Exercise Program» είναι ένα από τα πιο γνωστά προγράμματα άσκησης για την τρίτη ηλικία στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ασκήσεων που βοηθάει στην πρόληψη πτώσεων, μέσω της ενδυνάμωσης και της βελτίωσης της ισορροπίας των ηλικιωμένων και το οποίο δημιουργήθηκε μετά από έρευνες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Οtago της Νέας Ζηλανδίας. Προηγείται η αξιολόγηση του ηλικιωμένου από γιατρούς (καρδιολόγο, φυσίατρο ή ορθοπεδικό). Κατόπιν, ο γιατρός σχεδιάζει το εξατομικευμένο πρόγραμμα ανάλογα με τις συνυπάρχουσες παθήσεις του ηλικιωμένου και με τη βοήθεια ειδικευμένων θεραπευτών, προχωρούν σαν επιστημονική ομάδα στην εφαρμογή του στον ηλικιωμένο, είτε ατομικά, είτε σε επίπεδο ομαδικής θεραπείας (group therapy). 

Τι είδους ασκήσεις περιλαμβάνει το πρόγραμμα;

Το πρόγραμμα είναι εξατομικευμένο, αλλά ακολουθεί την παρακάτω αλληλουχία ασκήσεων: Ξεκινάει με ασκήσεις για την προθέρμανση των μυϊκών ομάδων που θα «δουλέψουν» στη συνέχεια, ακολουθούν ασκήσεις για ενδυνάμωση, κατόπιν ασκήσεις για ισορροπία και το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με αποθεραπεία, που περιλαμβάνει διατάσεις (stretching).

Σε ποιους απευθύνεται;

Θεωρείται εξαιρετικά αποτελεσματικό σε ανθρώπους άνω των 80 ετών, με ή χωρίς ιστορικό πτώσεων, καθώς και σε ηλικιωμένα άτομα που είναι σε θέση να περπατήσουν μόνα τους, με ή χωρίς τη βοήθεια μπαστουνιού ή περιπατητήρα τύπου «Π». Επίσης, είναι ιδανικό για ανθρώπους που έχουν μειωμένη δύναμη και έλλειψη ισορροπίας (επειδή π.χ. ταλαιπωρούνται από αρθρίτιδα, βρίσκονται σε αποκατάσταση τραυματισμού, αντιμετωπίζουν νευρολογικά προβλήματα ή σοβαρά προβλήματα όρασης), ενώ απευθύνεται και σε ανθρώπους κάτω των 80 ετών, οι οποίοι δεν έχουν καλή ισορροπία και πέφτουν συστηματικά, καθώς και σε ενήλικες που είναι αδύναμοι, π.χ. μετά από παρατεταμένη παραμονή στο κρεβάτι λόγω νοσηλείας. 

Με τη συχνότητα γίνεται;

Η συχνότητα με την οποία πρέπει να γίνονται οι ασκήσεις για να υπάρξουν αποτελέσματα, είναι 3 φορές την εβδομάδα.

Πού μπορεί να απευθυνθεί κανείς;

Το παραπάνω πρόγραμμα, από το οποίο προκύπτει μεγάλο όφελος για τον ασκούμενο με την πάροδο του χρόνου και τη συστηματική του παρακολούθηση από την διεπιστημονική ομάδα ιατρών και θεραπευτών, προσφέρεται σε κέντρα αποκατάστασης, ιατρεία και εργαστήρια φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης και σε φυσικοθεραπευτήρια. Ο ηλικιωμένος μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, μπορεί να το συνεχίσει κατ’ οίκον και να γίνεται επαναξιολόγησή του από την παραπάνω ομάδα κατά τακτά χρονικά διαστήματα.

*Ο Δημήτριος Εργελετζής είναι ειδικός ιατρός φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης (φυσίατρος), Διευθυντής του τμήματος Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης στο ERRIKOS NTYNAN HOSPITAL CENTER και επιστημονικός υπεύθυνος του ιατρείου αποκατάστασης μυοσκελετικών παθήσεων και πόνου Physio-Medicus στο Κολωνάκι.