Grandmama

Άσκηση στην Τρίτη Ηλικία

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Ποιος είπε ότι η γυμναστική είναι μόνο για νέους; Ακόμα και μετά τα 70 ή τα 80 είναι πολύ σημαντικό να ασκούμαστε συστηματικά. 

Ένας άνθρωπος μετά τα 70 μπορεί να μην είναι σε θέση να ακολουθήσει ένα εξαιρετικά απαιτητικό προπονητικό πρόγραμμα, ωστόσο υπάρχουν πολλά είδη άσκησης που ανταποκρίνονται στο σώμα του, στις επιθυμίες και στις ανάγκες του.

Τα οφέλη

  • Η άσκηση στην Τρίτη Ηλικία συμβάλλει στο να διατηρηθούν σε καλή κατάσταση, όχι μόνο οι κινητικές λειτουργίες του ατόμου, καθώς και η όραση και η ακοή. 
  • Βελτιώνεται το καρδιαγγειακό και το αναπνευστικό σύστημα.
  • Η άσκηση στην Τρίτη Ηλικία βελτιώνει επίσης το μυοσκελετικό σύστημα, αυξάνοντας τη μυϊκή μάζα, την ευκινησία των αρθρώσεων και την αντοχή των οστών.
  • Οι άνθρωποι που γυμνάζονται εμφανίζουν βελτιωμένη ψυχική διάθεση και λιγότερο άγχος, απομακρύνεται ο κίνδυνος εμφάνισης κατάθλιψης και αναζωογονούνται συναισθηματικά. 
  • Η άσκηση ενδυναμώνει, βοηθάει το άτομο να έχει αίσθηση του σώματός του και βελτιώνει την ισορροπία του, με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο επιρρεπές σε πτώσεις και επομένως να περιορίζεται ο κίνδυνος τραυματισμού.
  • Η ήπια άσκηση ανακουφίζει ή και προλαμβάνει πόνους στις αρθρώσεις.
  • Η γυμναστική στην Τρίτη Ηλικία, όταν είναι ομαδική (π.χ. μάθημα χορού ή γιόγκα), συμβάλλει στη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων, οι οποίες είναι απαραίτητες προκειμένου να νιώθει κανείς ευτυχισμένος.

Τι συμβαίνει στο σώμα;

Με την πάροδο των χρόνων παρατηρείται απώλεια της μυϊκής μάζας. Υπολογίζεται ότι από την ηλικία των 20 μέχρι τα 70, η απώλεια αυτή έχει φτάσει το 20-30%. Επιπλέον, η οστική μάζα μειώνεται (γι’ αυτό και οι ηλικιωμένοι χάνουν λίγους πόντους στο ύψος), οι ιστοί γίνονται πιο αδύναμοι και αυξάνεται η πιθανότητα τραυματισμού. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό να συνεχίσουμε να γυμναζόμαστε και σε αυτήν την ηλικία.

Τι άσκηση να κάνω;

Η ήπια σωματική δραστηριότητα, όπως το περπάτημα και η κολύμβηση, θεωρείται ιδανική μετά τα 70. Μπορούμε να επιλέξουμε κάποιο γυμναστήριο, αλλά προτιμότερο είναι να ασκηθούμε στη φύση (π.χ. περπάτημα στο παρκάκι της γειτονιάς). Για όσους γυμνάζονταν πάντα και τους αρέσουν τα ομαδικά αθλήματα, καλές επιλογές είναι μεταξύ άλλων το βόλεϊ, το τένις και η ποδηλασία. Σημαντικό είναι επίσης να γίνονται ασκήσεις στρέτσινγκ που βοηθούν τις δύσκαμπτες αρθρώσεις, ενώ απαραίτητη είναι και η μυϊκή ενδυνάμωση που ανακουφίζει (συχνά προλαμβάνει κιόλας) πόνους στις αρθρώσεις. Προσοχή! Οι ασκήσεις δεν χρειάζεται να έχουν μεγάλη ένταση. Τρεις έως πέντε φορές την εβδομάδα άσκηση, μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την κατάσταση της υγείας μας.

Προσοχή: Για να προληφθούν τραυματισμοί είναι σημαντικό να γίνεται προθέρμανση πριν από οποιαδήποτε άσκηση, να έχουμε επιλέξει τα κατάλληλα αθλητικά παπούτσια, να είμαστε σίγουροι για το γυμναστήριο που έχουμε επιλέξει και τον γυμναστή που θα μας αναλάβει. Φυσικά, αν αντιμετωπίζουμε οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας, θα πρέπει να ενημερώσουμε τον γιατρό μας πριν ξεκινήσουμε τη γυμναστική και στη συνέχεια τον γυμναστή μας.  

Επιστημονική επιμέλεια: Θέμης Δούσκας, official trainer του «Studio One»