Grandmama

Πάρκινσον και άσκηση

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Η σωματική άσκηση στους ασθενείς με Πάρκινσον συμβάλλει στη διατήρηση της ισορροπίας, της κινητικότητας και των καθημερινών δραστηριοτήτων και μπορεί να βελτιώσει πολλά από τα συμπτώματα της νόσου. Στο Parkinson’s Outcomes Project (πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα για τη νόσο Parkinson) φάνηκε ότι οι ασθενείς που μπόρεσαν από τα πρώτα στάδια της νόσου να πραγματοποιούν 2,5 ώρες σωματικής άσκησης εβδομαδιαίως, εμφάνισαν μια πολύ πιο αργή επιδείνωση της ποιότητας ζωής σε σύγκριση με όσους παρέλειψαν τη σωματική άσκηση από τη ρουτίνα τους. Συμπερασματικά, η καθημερινή σωματική δραστηριότητα αποτελεί απαραίτητο συστατικό της γενικότερης αντιμετώπισης της νόσου.

Οι κύριοι στόχοι της σωματικής άσκησης στους ασθενείς με Πάρκινσον είναι:

  • Βελτίωση της ευλυγισίας
  • Αύξηση της μυϊκής ισχύος
  • Βελτίωση της αερόβιας ικανότητας

Τι άσκηση να προτιμήσω;

Παραδείγματα ασκήσεων αποτελούν η ποδηλασία, το τρέξιμο, η yoga, ο χορός και η προπόνηση με βάρη. Οι ερευνητές δε μπόρεσαν να διακρίνουν πιο είδος άσκησης είναι το πλέον ωφέλιμο. Περισσότερο σημαντικό θεωρούν ότι είναι αυτή να γίνεται συστηματικά. Συνεπώς οι ασθενείς ενθαρρύνονται να επιλέξουν μια δραστηριότητα που βρίσκουν διασκεδαστική και μπορούν να την ασκούν τακτικά. Η διατήρηση της ευλυγισίας, της κινητικότητας, και της ποιότητας ζωής δρα δευτερευόντως θετικά στην πρόληψη των μη κινητικών συμπτωμάτων, όπως η κατάθλιψη. Οι ασθενείς στα πρώτα στάδια της νόσου Πάρκινσον μπορούν να διατηρούν την ίδια φυσική κατάσταση και μυϊκή ισχύ με άτομα της ίδιας ηλικίας. Καθώς η νόσος εξελίσσεται, προβλήματα που μπορούν να ανακύψουν αφορούν κυρίως τη μείωση της ευλυγισίας τενόντων και συνδέσμων, και την έκπτωση της μυϊκής ισχύος, της φυσικής κατάστασης και των καρδιοπνευμονικών εφεδρειών με αποτέλεσμα να επηρεάζονται σημαντικά η στάση, η βάδιση, η ισορροπία και η αντοχή.

Ειδικές συστάσεις προς ασθενείς που ασκούνται:

  • Πρώτα η ασφάλεια: Πριν ξεκινήσετε, συμβουλευτείτε το νευρολόγο σας σχετικά με ό,τι χρειάζεται να προσέχετε
  • Μέσω του ιατρού ή του υποστηρικτικού σας περιβάλλοντος απευθυνθείτε σε ένα φυσιοθεραπευτή εξειδικευμένο στη νόσο Πάρκινσον και συνεργαστείτε μαζί του
  • Συν-διαμορφώστε ένα πρόγραμμα που συνήθως θα περιλαμβάνει τόσο αερόβιες όσο και ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης, το οποίο ανταποκρίνεται στους περιορισμούς και τους στόχους σας
  • Χρησιμοποιείστε εφαρμογές που διατίθενται για τα έξυπνα κινητά, οι οποίες μετρούν την καθημερινή σας δραστηριότητα (π.χ. διανυθείσα απόσταση) και προσπαθήστε σταδιακά να την αυξήσετε
  • Βάλτε ποικιλία στη δραστηριότητά σας, περιλαμβάνοντας δράσεις σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, ανάλογα με την καθημερινή σας ρουτίνα, με σκοπό να διατηρείτε ενδιαφέρον και κινητοποίηση.

Επιστημονική επιμέλεια: Γιώργος Λιακάκης, MD, Dr.med, PhDc, Νευρολόγος, Ερευνητικός συνεργάτης της Α’ Πανεπιστημιακής Νευρολογικής Κλινικής, Αιγινήτειο Νοσοκομείο, Επιστημονικός συνεργάτης στο Nοσοκομείο Metropolitan