Grandmama

Μεγαλώνουμε αλλά δεν σταματάμε να γυμναζόμαστε

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Είτε γυμναζόμαστε από νεαρή ηλικία, είτε συνειδητοποιούμε την ανάγκη να ξεκινήσουμε καθώς περνάμε κάποια ηλικία, είναι ζωτικής σημασίας να ασκούμαστε μεγαλώνοντας. Να πώς θα τα καταφέρουμε.

Το να συνεχίσουμε να γυμναζόμαστε όσο μπορούμε καθώς μεγαλώνουμε –αν και είναι δύσκολο- είναι ζωτικής σημασίας για την ευεξία μας, την καλή μας διάθεση, την ισορροπία, την ευλυγισία και βέβαια την υγεία μας. Οι τρεις τομείς στους οποίους είναι πιο σημαντικό να εστιάσουμε είναι η αερόβια άσκηση (για 30 λεπτά τη φορά 5 ημέρες την εβδομάδα) που θα κάνει καλό στην καρδιά και τους πνεύμονές μας, κυρίως αν αυξάνουμε τον καρδιακό μας ρυθμό και τον ρυθμό της αναπνοής μας, η βελτίωση της ευλυγισίας μας, για την οποία σημαντικό είναι το ζέσταμα πριν τη γυμναστική και η αποθεραπεία μετά, αλλά και οι ασκήσεις ευλυγισίας (π.χ. γιόγκα και πιλάτες) και τέλος η μυϊκή ενδυνάμωση – π.χ. ασκήσεις με βάρη ή αντιστάσεις- για 10 με 15 λεπτά την ημέρα,. Το πιο δύσκολο όμως είναι να βρούμε ε ένα πρόγραμμα άσκησης που μας ταιριάζει, μας αρέσει και μας ευχαριστεί έτσι ώστε να μην το διακόψουμε με την πάροδο του χρόνου. Οι παρακάτω συμβουλές θα μας βοηθήσουν να κάνουμε το πρώτο βήμα και επίσης να συνεχίσουμε χωρίς να τα παρατήσουμε στη μέση της διαδικασίας.

Έτσι φροντίζουμε να:

*Προλαμβάνουμε τα ατυχήματα γνωρίζοντας τα όριά μας, χρησιμοποιώντας τις σωστές τεχνικές και δίνοντας στο σώμα μας τη δυνατότητα να ξεκουραστεί όταν το έχει ανάγκη.

*Δοκιμάζουμε κάτι καινούργιο μία στο τόσο αντιμετωπίζοντας την άσκηση ως περιπέτεια αντί για υποχρέωση.

*Φροντίζουμε να ζεσταινόμαστε καλά πριν και να κάνουμε αποθεραπεία μετά τη γυμναστική ώστε να αποφεύγουμε τους τραυματισμούς.

*Παίρνουμε μέρος σε ομαδικές ασκήσεις που μας βοηθούν να συνδεόμαστε με άλλους ανθρώπους και να βρίσκουμε μεγαλύτερο νόημα και διασκέδαση στην άσκηση.

*Αν δυσκολευόμαστε να βρίσκουμε το κίνητρο και τη διάθεση για να γυμναζόμαστε κάθε φορά είναι σκόπιμο να θυμόμαστε ότι πρόκειται για μία επιλογή που θα μας βοηθήσει να διατηρήσουμε την υγεία και την καλή σωματική μας κατάσταση μεγαλώνοντας.

*Επιλέγουμε εύκολες ασκήσεις και όχι όσες μας κάνουν να πονάμε και να φτάνουμε στα όριά μας. Δεν είναι σκόπιμο να πιεζόμαστε και όταν πονάμε ή δυσκολευόμαστε κάπου είναι σκόπιμο να σταματάμε. Ειδικά αν έχουμε τραυματιστεί, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.

*Αν δυσκολευόμαστε με το πρόγραμμα που έχουμε επιλέξει φροντίζουμε να το αλλάξουμε. Δεν τα παρατάμε.

*Προσέχουμε πάντα τη στάση του σώματός μας ώστε να μειώνουμε τις πιθανότητες τραυματισμού.

*Αν αισθανόμαστε ότι έχουμε βαρεθεί τις ίδιες ασκήσεις, δοκιμάζουμε παραλλαγές.

*Δεν ξεχνάμε ποτέ το νερό ώστε να είμαστε ενυδατωμένοι, τόσο στη διάρκεια της άσκησης όσο και στη διάρκεια της ημέρας μας. Ειδικά όταν έχει ζέστη.

*Ας θυμόμαστε ότι δεν είναι μόνο η γυμναστική άσκηση, αλλά και διάφορες δουλειές ή χόμπι που μπορεί να κάνουμε, όπως το να κουρεύουμε το γκαζόν, να βάζουμε ηλεκτρική σκούπα, να πλένουμε τα πιάτα ή να ξεσκονίζουμε.

*Ντυνόμαστε σωστά για τη γυμναστική, κυρίως όσον αφορά τα παπούτσια που είναι σκόπιμο να είναι σταθερά, άνετα, να κρατάνε καλά το πόδι μας και να είναι τα κατάλληλα για το σπορ που κάνουμε.

*Φροντίζουμε να γυμναζόμαστε όσο περισσότερο μπορούμε σε εξωτερικούς χώρους, με σηκωμένα μανίκια ώστε να συνθέτουμε την απαραίτητη για την καλή μας υγεία, βιταμίνη D.

*Προσπαθούμε να κοιμόμαστε όσο πιο πολύ και καλά μπορούμε τη νύχτα, ώστε την ημέρα να μπορούμε να αποδώσουμε όσο καλύτερα γίνεται.

*Τα παιχνίδια με τα εγγόνια μας είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για άσκηση. Είτε παίζουμε ποδόσφαιρο στο πάρκο, κρυφτό στην παιδική χαρά ή κάνουμε βόλτες μαζί τους, έχουμε τεράστιο κέρδος τόσο για την ψυχική όσο και για τη σωματική μας υγεία.

*Λαμβάνουμε υπόψη μας ότι δεν είμαστε πια νέοι. Ο χρόνος που χρειαζόμαστε για να «ζεσταθούμε», να ξεκουραστούμε, να ξεπιαστούμε κλπ. είναι διαφορετικός και κατά πάσα πιθανότητα μεγαλύτερος από όταν ήμασταν νεότεροι.

*Ακούμε και σεβόμαστε το σώμα μας. Δεν ασχολούμαστε με το τι κάνει ή δεν κάνει ο διπλανός μας ή με το τι κάναμε παλιά. Το σώμα μας μας λέει πόσα μπορούμε να κάνουμε και πόσα όχι.

*Φροντίζουμε να προοδεύουμε. Είναι αναμενόμενο ότι θα ξεκινήσουμε από χαμηλά, αλλά όσο προχωράμε οι αντοχές μας θα αυξάνονται και οι ικανότητές μας θα βελτιώνονται οπότε και θα μπορούμε να κάνουμε περισσότερες και πιο δύσκολες ασκήσεις.

Επιστημονική επιμέλεια: Βαγγέλης Τσαμπάζης, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής, Διευθυντής Ναυαγοσωστικής Βορείου Ελλάδος (ΝΑΒΕ).