Grandmama

Εμμηνόπαυση και άσκηση

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Η εμμηνόπαυση είναι –αν μη τι άλλο- μία περίοδος αλλαγών, δύσκολη αλλά και καθοριστική τελικά για την υγεία μας. Ένας σύμμαχος στην προσπάθειά μας να τη διαχειριστούμε, αλλά και να προστατέψουμε την υγεία μας είναι η σωματική άσκηση.

Οι γυναίκες και το γυναικείο σώμα περνάνε ένα μεγάλο σοκ, πίεση και αλλαγές κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης και των χρόνων που την ακολουθούν. Η εύκολη λύση θα ήταν να παρατήσουμε όλα όσα μας δυσκολεύουν και το γυμναστήριο θα μπορούσε να είναι ένα από αυτά. Μία γυναίκα που έχει εξάψεις, βρίσκεται σε μία μεταβατική περίοδο, δυσκολεύεται με τον ύπνο, βλέπει το σώμα της να αλλάζει, οι ορμόνες της την κυριεύουν και ως εκ τούτου πιέζεται ψυχολογικά, το τελευταίο πράγμα που έχει όρεξη και διάθεση είναι να πάει στο γυμναστήριο. Παρ’ όλα αυτά το γυμναστήριο μπορεί –ειδικά σε αυτή τη φάση της ζωής μίας γυναίκας- να αποβεί πολύ βοηθητικό. Η άσκηση, όπως λένε οι ειδικοί, σε αυτή τη φάση είναι πιο σημαντική από ποτέ.

Η γυμναστική εξασφαλίζει καλύτερη υγεία

Ακόμα κι αν έχουμε ξαναδοκιμάσει την άσκηση στο παρελθόν για να χάσουμε βάρος ή να βελτιώσουμε την εικόνα του σώματός μας, σε αυτή τη φάση της ζωής μας, δηλαδή στην εμμηνόπαυση και μετά, η άσκηση είναι πλέον «υποχρεωτική». Δρα ευεργετικά στην υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος, θωρακίζει τον σκελετό απέναντι στην οστεοπόρωση και συμβάλλει στην προστασία από τον καρκίνο του μαστού και το Αλτσχάιμερ. Και μόνο αυτά τα οφέλη για την υγεία μας είναι αρκετά ώστε να βάλουμε την άσκηση στη ζωή μας.

Για την υγεία των οστών

Μία από τις βασικές λειτουργίες των οιστρογόνων είναι να κρατάνε τα οστά μας σε καλή κατάσταση και έτσι καθώς μειώνονται τα οιστρογόνα η πυκνότητα των οστών μπορεί να μειωθεί, ειδικά όταν δεν τα «προκαλούμε» με ασκήσεις ενδυνάμωσης. Η καλύτερη λύση είναι οι ασκήσεις με αντιστάσεις. Θα μας βοηθήσουν επίσης οι κοιλιακοί και οι ραχιαίοι, τα πους απς, η σανίδα, το να ξαπλώνουμε μπρούμυτα και να κάνουμε τις κινήσεις που θα κάναμε αν κολυμπούσαμε, ή αυτές που κάνει κάποιος που προχωράει πάνω σε ένα skateboard. Επιπλέον, όλες αυτές οι ασκήσεις βοηθούν –εκτός από τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας- και στο να διατηρείται η μυϊκή μάζα, η οποία όσο μεγαλώνουμε τείνει ούτως ή άλλως να μειώνεται.

Μία επιβεβαίωση από την επιστήμη

Έρευνα που έγινε από τη σχολή ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Μπέρμινγχαμ έδειξε ότι οι ηλικιωμένοι που ασκούνταν και είχαν το υψηλότερο επίπεδο καλής αεροβικής κατάστασης είχαν τις λιγότερες πιθανότητες να μην θυμούνται λέξεις που ήθελαν να χρησιμοποιήσουν. Ένας ακόμα λόγος για να ασκούνται οι γυναίκες όσο μεγαλώνουν καθώς είναι γνωστό ότι καθώς μειώνονται τα οιστρογόνα, μπαίνοντας στην εμμηνόπαυση, η μνήμη επηρεάζεται προς το χειρότερο.

Επιστημονική επιμέλεια: Βαγγέλης Τσαμπάζης, Καθηγητής Φυσικής Αγωγής, Διευθυντής Ναυαγοσωστικής Βορείου Ελλάδος (ΝΑΒΕ).