Grandmama

Ευκαιρία για άσκηση

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Το πλύσιμο των πιάτων, τα ψώνια από το μπακάλικο της γειτονιάς ή μια βόλτα με το μετρό μπορούν να αποδειχθούν ιδανικές ευκαιρίες για φυσική δραστηριότητα. 

Ο γιατρός μάς είπε να βάλουμε την άσκηση στην καθημερινότητά μας. Τι σημαίνει αυτό; Πώς θα τα καταφέρουμε; Πριν απογοητευτούμε, πρέπει να πείσουμε τον εαυτό μας ότι μπορούμε να γυμναστούμε παντού. Πραγματικά παντού, αρκεί να το πάρουμε απόφαση. Άλλωστε το γυμναστήριο, η πισίνα, το μάθημα γιόγκα ή Pilates δεν είναι για όλους. Η άσκηση όμως είναι απαραίτητη, γι’ αυτό και πρέπει να βρίσκουμε ευκαιρίες να κινούμαστε και να ενδυναμώνουμε το σώμα μας. Το παρακάτω κείμενο μάς δίνει μερικές ιδέες που θα μας φανούν χρήσιμες.

  • Αν έχουμε πρηξίματα στα πόδια, μια καλή ιδέα είναι πριν σηκωθούμε από το κρεβάτι το πρωί ή πριν πέσουμε για ύπνο το βράδυ, να είμαστε καθιστοί στη μια άκρη του κρεβατιού με τα πέλματά μας να ακουμπάνε στο έδαφος (αν το κρεβάτι είναι ψηλό, μπορούμε να δοκιμάσουμε την άσκηση στον καναπέ) και να προσπαθήσουμε να τεντώσουμε τα πόδια μας, στηρίζοντας τα χέρια στο κρεβάτι. Επαναλαμβάνουμε όσες φορές αντέχουμε, κάνοντας διαλείμματα ενδιαμέσως για να ξεκουραζόμαστε.
  • Για να βάλουμε το περπάτημα στην καθημερινότητά μας δεν χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. Αν χρησιμοποιούμε μέσα μεταφοράς για να κινούμαστε, μπορούμε να κατεβαίνουμε π.χ. από το μετρό ή το λεωφορείο μια στάση πριν τον προορισμό μας και να περπατάμε περισσότερο. Διαφορετικά, μια πρωινή ή απογευματινή βόλτα στο κοντινό παρκάκι ή μέχρι τα μαγαζιά για να ψωνίσουμε ή να κάνουμε εξωτερικές δουλειές είναι ιδανική, αρκεί να γίνεται συστηματικά και ο βηματισμός μας να έχει εναλλασσόμενο ρυθμό (μία πιο αργό και μια πιο γρήγορο ρυθμό).
  • Την ώρα που πλένουμε τα πιάτα, μπορούμε να δοκιμάσουμε να σηκωθούμε στις μύτες των ποδιών και να κατεβούμε πάλι. Επαναλαμβάνουμε όσες φορές αντέχουμε, κάνουμε διάλειμμα και αρχίζουμε πάλι.
  • Για να βελτιώσουμε την ισορροπία μας (πράγμα απαραίτητο όσο περνούν τα χρόνια, ώστε να αποφύγουμε πτώσεις και τραυματισμούς) μπορούμε να δοκιμάσουμε μερικές ασκήσεις ενώ π.χ. πλένουμε τα δόντια μας ή μιλάμε στο τηλέφωνο. Βαδίζουμε τοποθετώντας το ένα πόδι μπροστά από το άλλο, έτσι ώστε η φτέρνα του μπροστινού ποδιού να ακουμπά τη μύτη του πίσω. Δοκιμάζουμε να σταθούμε στο ένα πόδι για 1-2’. Στη συνέχεια, κάνουμε 10 βήματα στις μύτες των ποδιών. 
  • Δεν χρειάζεται να απογοητευόμαστε επειδή δεν αντέχουμε να γυμναζόμαστε πολλές ώρες. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει 30΄ καθημερινή άσκηση, προκειμένου να δούμε αποτελέσματα στην υγεία και τη φυσική μας κατάσταση. Μια καλή ιδέα είναι να γυμναζόμαστε 15΄ το πρωί και 15΄ το απόγευμα.
  • Την ώρα που καθόμαστε για να κάνουμε μια άσκηση, στεκόμαστε ή περπατάμε, προσέχουμε και βελτιώνουμε τη στάση του σώματός μας. Η σπονδυλική μας στήλη πρέπει να είναι σε ευθεία γραμμή (διατηρώντας τα κυρτώματά της), από το κεφάλι μέχρι τον κόκκυγα. Μόνο τότε μπορούν να «δουλέψουν» οι μύες του κορμού μας, χωρίς να επιβαρύνεται η μέση και η πλάτη μας.

Επιστημονική επιμέλεια: Εμμανουήλ Μαθιουλάκης, Κλινικός και Μοριακός Φυσιολόγος-Ειδικός Αθλητιατρικής, Μοριακή Καρδιολογία, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών