Grandmama

Ασκήσεις ισορροπίας και ενδυνάμωσης για τους ηλικιωμένους

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Αφήστε το περπάτημα και πιάστε τα βάρη, ξεκινήστε μαθήματα χορού ή τάι τσι ή έστω κουβαλήστε τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ. Στόχος; Η μυϊκή ενδυνάμωση και η βελτίωση της ισορροπίας.

Έχουμε όλοι συνηθίσει να θεωρούμε ότι το να περπατάμε είναι αρκετό. Γυμναζόμαστε, βοηθάμε την υγεία της καρδιά μας, διατηρούμε τη φυσική μας κατάσταση, αυξάνουμε τον μεταβολισμό μας… Καιρός να μάθουμε ότι δεν φτάνει. Σύμφωνα με νέα έρευνα, την ετήσια έρευνα για τη δημόσια υγεία που γίνεται στη Μεγάλη Βρετανία, Public Health England, για τη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης και την αποφυγή των πτώσεων, χρειάζονται οπωσδήποτε, επιπλέον από το περπάτημα, και ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης και ισορροπίας, κυρίως στους ανθρώπους της Τρίτης Ηλικίας.

Η αεροβική άσκηση όπως είναι το έντονο περπάτημα, το τρέξιμο ή η κηπουρική μπορεί να αποδειχθεί πολύ καλή για το καρδιαγγειακό σύστημα αλλά η μυϊκή ενδυνάμωση, η ισορροπία και η ενδυνάμωση των οστών είναι πολύ σημαντικά για την καλή μας κατάσταση κυρίως όσο προχωράμε προς την Τρίτη Ηλικία. Όμως τείνουμε να αγνοούμε αυτού του είδους τη γυμναστική.

Η έρευνα, που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία, βρήκε ότι στους ηλικιωμένους η μειωμένη μυϊκή δύναμη αύξανε τον κίνδυνο για πτώσεις κατά 76%. Επίσης, έδειξε ότι όσοι ηλικιωμένοι είχαν ήδη μία πτώση ήταν τρεις φορές πιο πιθανό να ξαναπέσουν. Οι ασκήσεις που βελτιώνουν τη μυϊκή ενδυνάμωση και την ισορροπία όχι μόνο προστατεύουν από τις πτώσεις, αλλά επίσης βοηθούν στη βελτίωση της διάθεσης, του ύπνου, αυξάνουν την ενέργεια που νοιώθουν οι ηλικιωμένοι και επίσης μειώνουν την πιθανότητα πρόωρου θανάτου!

Αυτό που σημειώνουν οι επιστήμονες είναι ότι το κοινό φαίνεται να έχουμε κατανοήσει τη σημασία του περπατήματος, αλλά όχι εκείνη του να είμαστε όρθιοι και να αποφεύγουμε να καθόμαστε πολύ καθώς και το να προσπαθούμε να διατηρήσουμε, και να αυξήσουμε ακόμα, τον μυϊκό μας τόνο, που μειώνεται όσο περνάνε τα χρόνια.

Οι ειδικοί συστήνουν τη γιόγκα, το τάι τσι, τις ασκήσεις με αντιστάσεις και βάρη,  τον χορό, το τένις, αλλά και όλα τα αθλήματα που παίζονται με ρακέτες… Όμως οι επιστήμονες τονίζουν ότι χρειάζεται να θυμόμαστε ότι η άσκηση και η μυϊκή ενδυνάμωση δεν επιτυγχάνονται μόνο στα γυμναστήρια αλλά και στην καθημερινότητά μας, αρκεί να ανεβαίνουμε σκάλες (εκτός αν έχουμε προβλήματα με τα γόνατά μας) και να κάνουμε ασκήσεις ισορροπίας μόνοι μας στο σπίτι, προσπαθώντας να στεκόμαστε στο ένα πόδι. Οι συμβουλές αυτές δεν απευθύνονται μόνο στους ηλικιωμένους, αλλά σε όλους, καθώς οι νεότεροι που φροντίζουν το μυϊκό τους σύστημα και την ισορροπία τους είναι βέβαιο πως θα βρουν το όφελος μπροστά τους.