Grandmama

Πώς επηρεάζει η άσκηση την εγκεφαλική λειτουργία των ηλικιωμένων;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Προκειμένου να βελτιώσουν την ικανότητα σκέψης τους και την ταχύτητα επεξεργασίας των πληροφοριών από τον εγκέφαλό τους, οι ηλικιωμένοι φαίνεται ότι πρέπει να ασκούνται για 52 ώρες σε διάστημα 6 μηνών, σύμφωνα με έρευνα. Τα καλά νέα είναι ότι ακόμα και η χαμηλής έντασης άσκηση, όπως το περπάτημα, έχει τέτοια οφέλη, αν πραγματοποιείται σε αυτή τη συχνότητα και για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Έρευνες έχουν δείξει μεταξύ άλλων ότι η άσκηση προστατεύει από τις αρνητικές συνέπειες του στρες, καθώς και από τη γήρανση του εγκεφάλου. Όμως, πόση άσκηση χρειάζονται οι ηλικιωμένοι προκειμένου να επωφεληθούν; Για να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα, ερευνητές με επικεφαλής την Joyce Gomes-Osman, από την Ιατρική Σχολή Miller του Πανεπιστημίου του Μiami στη Φλόριντα, αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια μεταανάλυση υπαρχόντων ερευνών.

Οι επιστήμονες μελέτησαν 98 έρευνες, οι οποίες είχαν εξετάσει περισσότερους από 11.000 συμμετέχοντες με μέσο όρο ηλικίας τα 73 χρόνια. Από όλα τα είδη άσκησης που μελετήθηκαν, το πιο κοινό ήταν το περπάτημα. Ορισμένες από τις έρευνες εστιάσαν σε διαφορετικές μορφές αερόβιας άσκησης, όπως η ποδηλασία ή ο χορός, κάποιες μελέτησαν τα αποτελέσματα της αερόβιας άσκησης συνδυασμένης με μυϊκή ενδυνάμωση ή ασκήσεις αντοχής, άλλες διερεύνησαν μόνο ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης, ενώ υπάρξαν και λίγες, οι οποίες μελέτησαν τα οφέλη εναλλακτικών ειδών άσκησης, όπως η γιόγκα ή το τάι τσι.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μεταανάλυσης, τουλάχιστον 52 ώρες άσκησης για χρονικό διάστημα 6 μηνών μπορούν να βελτιώσουν την ταχύτητα που επεξεργάζεται τα δεδομένα ο εγκέφαλος. Τα γνωστικά αυτά οφέλη παρατηρήθηκαν τόσο σε ανθρώπους κλινικά υγιείς, όσο και σε ανθρώπους με προβλήματα μνήμης. Ωστόσο, όσοι είχαν εξασκηθεί για 6 μήνες μόνο 34 ώρες δεν παρουσίασαν κάποια αλλαγή στις γνωστικές τους λειτουργίες.