Grandmama

Γιατί έχει σημασία να μαθαίνουν αγγλικά οι ηλικιωμένοι;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Μιλήσαμε με τη Νευρολόγο-Ψυχίατρο, Διευθύντρια Α’ Νευρολογικής Κλινικής ΑΧΕΠΑ καθηγήτρια Νευρολογίας στην Ιατρική ΑΠΘ και Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Νόσου Alzheimer, κ. Μαγδαληνή Τσολάκη, η οποία μαζί με τους συνεργάτες της, μεταξύ των οποίων και η υποψήφια διδάκτορας, κ. Ευαγγελία Τίγκα, πραγματοποιούν μια έρευνα σχετικά με το πώς η αγγλική ως ξένη γλώσσα βελτιώνει σημαντικά τη νόηση στους ηλικιωμένους.

Είναι η τρίτη χρονιά που πραγματοποιείται το σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε ηλικιωμένους και σύντομα αναμένεται η πρώτη δημοσίευση με τα αποτελέσματα της μελέτης. Οι Έλληνες επιστήμονες, που συμμετέχουν στη μελέτη, ζήτησαν από 69 ηλικιωμένους την πρώτη χρονιά και 84 τη δεύτερη να παρακολουθήσουν - σε διάστημα ενός έτους – τουλάχιστον 14 ώρες μαθημάτων Αγγλικής. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν τόσο σε εγκεφαλογράφημα όσο και σε διάφορες νευροψυχολογικές δοκιμασίες.

Αυτή τη στιγμή, οι επιστήμονες «δουλεύουν» με μια μικρή ομάδα ηλικιωμένων.

«Ο εγκέφαλος λειτουργεί ως ένα σύνολο. Αν βελτιώσουμε, λοιπόν, μια νοητική λειτουργία, αυτό συμπαρασύρει αυτομάτως και άλλες νοητικές λειτουργίες», εξηγεί η κ. Τσολάκη και συνεχίζει: «Για παράδειγμα, η άσκηση του λόγου μπορεί να ευνοήσει τη νοητική ευελιξία (πρόκειται για τον τρόπο που προσαρμόζεται κανείς σε δύσκολες καταστάσεις), τη μνήμη, την οργάνωση της μέρας, κλπ.. Πιο συγκεκριμένα, η εκμάθηση μιας γλώσσας ενεργοποιεί ένα μεγάλο εγκεφαλικό δίκτυο που φαίνεται πως συμπίπτει με περιοχές του εγκεφάλου που επηρεάζονται αρνητικά λόγω του γήρατος».

«Οι ηλικιωμένοι επομένως πρέπει να ασχολούνται διαρκώς με νέες δραστηριότητες για να ενεργοποιούν νέες περιοχές του εγκεφάλου, έτσι ώστε να κινητοποιηθούν και περιοχές του εγκεφάλου μη δραστήριες», συμβουλεύει η καθηγήτρια.    

«Το επόμενό μας βήμα είναι να εκπαιδεύσουμε τους ηλικιωμένους σε μη αλφαβητικές γλώσσες, όπως π.χ τα Κινέζικα, ή τα Γιαπωνέζικα προκειμένου να δούμε αν υπάρχει επιπλέον βελτίωση στη νοητική τους ικανότητα», καταλήγει.