Grandmama

Πώς να δείξω «συμπόνοια» προς τον εαυτό μου;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Πολλοί από μας μπορούμε με μεγάλη ευκολία να αισθανθούμε συμπόνοια για τους άλλους, ενώ δυσκολευόμαστε να νιώσουμε αυτό το συναίσθημα για τον εαυτό μας. Τι είναι, όμως, η «αυτο-συμπόνοια»; Οι ειδικοί εξηγούν ότι όταν κάποιος σε περιόδους προσωπικής κρίσης ή αποτυχίας είναι ευγενικός με τον εαυτό του, αναγνωρίζει τις προσπάθειες που καταβάλλει, αποδέχεται τις δυσκολίες που είναι αναπόφευκτες στη ζωή, έχει επίγνωση των αρνητικών συναισθημάτων του, τότε συμπονάει τον εαυτό του, όπως αντίστοιχα θα έκανε για άλλους ανθρώπους. Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνα που δημοσιεύτηκε στην ιατρική επιθεώρηση «Brain, Behavior and Immunity», οι άνθρωποι που διαθέτουν αυτό το χαρακτηριστικό, ζουν περισσότερα χρόνια. Αυτό συμβαίνει επειδή η αυτο-συμπόνοια συμβάλλει στη μείωση  των επιπέδων του άγχους, το οποίο με τη σειρά του περιορίζει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα, καρκίνο και Αλτσχάιμερ.

Πώς μπορούμε να αποκτήσουμε αυτο-συμπόνοια;

Ανακουφίζουμε το σώμα μας

Τρώμε ένα θρεπτικό και υγιεινό γεύμα. Ξεκουραζόμαστε όποτε νιώθουμε την ανάγκη. Πηγαίνουμε έναν περίπατο στη γειτονιά. Κάνουμε μαλακές κινήσεις στρέφοντας το κεφάλι μας δεξιά, πίσω, αριστερά, μπροστά ώστε να ανακουφίσουμε τον αυχένα μας, κάνουμε μασάζ (ή ζητάμε να μας κάνουν) στα χέρια και στις πατούσες. Οτιδήποτε μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα σωματικά δείχνει συμπόνοια προς τον εαυτό μας.

Δίνουμε κουράγιο στον εαυτό μας

Ας σκεφτούμε πώς θα αντιδρούσαμε σε έναν φίλο ή φίλη αν αυτός ή αυτή μας μιλούσε για τη δυσκολία που περνάει. Όταν βρεθούμε κι εμείς αντίστοιχα σε μια κατάσταση που μας προκαλεί άγχος και αρνητικά συναισθήματα, είναι σκόπιμο να δοκιμάσουμε να αντιμετωπίσουμε τον εαυτό μας όπως θα αντιμετωπίζαμε και τον φίλο ή τη φίλη μας.

Γράφουμε ένα γράμμα στον εαυτό μας

Ας σκεφτούμε μια κατάσταση που μας έκανε να νιώσουμε πόνο (π.χ. κάποιος που μας πλήγωσε, ένας χωρισμός, μια απόλυση). Γράφουμε ένα γράμμα προς τον εαυτό μας, περιγράφοντας τη συγκεκριμένη κατάσταση, χωρίς όμως να κατηγορήσουμε κάποιον (ούτε και εμάς τους ίδιους βέβαια!). Η «άσκηση» αυτή θα μας βοηθήσει να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματά μας και να τα αποδεχτούμε.