Grandmama

Φυλλικό οξύ και Τρίτη Ηλικία

Από την Κωσταλένια Καλλιανιώτη

διαιτολόγο-διατροφολόγο



Μεγάλη έρευνα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών σχετικά με τον τρόπο διατροφής των Ελλήνων και των Ελληνίδων σήμερα  εξετάζει το κατά πόσο οι Έλληνες σήμερα τρέφονται μεσογειακά. Τα παραπάνω δεν είναι μια διαπίστωση προερχόμενη από κάποια μελέτη του εξωτερικού, αλλά από μια μελέτη που κατέγραψε αποκλειστικά τις διατροφικές συνήθειες και το προφίλ υγείας των Ελλήνων. Πρόκειται για την «Πανελλαδική Μελέτη Διατροφής και Υγείας» (ΠΑ.ΜΕ.ΔΥ), που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 4.574 ατόμων και φιλοδοξεί να αποτελέσει τη βάση δεδομένων για τον πληθυσμό. Τα στοιχεία της έρευνας συγκεντρώθηκαν στην καρδιά της οικονομικής κρίσης (η μελέτη διήρκεσε περίπου 4 χρόνια και ολοκληρώθηκε το 2016, ενώ τώρα γίνεται η επεξεργασία των αποτελεσμάτων).

Τι είναι το φυλλικό οξύ;

Το φυλλικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη του συμπλέγματος Β, γνωστή και ως βιταμίνη Β9, που υπάρχει φυσικά κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης. Συμμετέχει σε πολλές φυσιολογικές διαδικασίες του ανθρώπινου οργανισμού, μεταξύ των οποίων η διατήρηση της υγιούς νευρικής λειτουργίας, η παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, καθώς και η σύνθεση και η επιδιόρθωση του DNA.

Η πρόσληψή του

Παρότι η σημασία της επαρκούς πρόσληψης φυλλικού οξέος τονίζεται κατά την αναπαραγωγική ηλικία των γυναικών και ιδιαίτερα σε περιόδους εγκυμοσύνης και θηλασμού, η συγκεκριμένη βιταμίνη είναι εξίσου σημαντική και για άντρες και γυναίκες μεγαλύτερων ηλικιών, κυρίως επειδή σχετίζεται με δύο πολύ σημαντικά συστήματα: το νευρικό και το καρδιαγγειακό σύστημα.

Το φυλλικό οξύ είναι γνωστό ότι βοηθά στην υποστήριξη της εύρυθμης λειτουργίας του νευρικού συστήματος και, ειδικότερα, στην παραγωγή μηνυμάτων μεταξύ των νεύρων για την μετάδοση σημάτων σε όλο το σώμα. Μάλιστα, ορισμένες μελέτες παρατήρησης έχουν εντοπίσει μια σχέση μεταξύ των χαμηλών επιπέδων φυλλικού οξέος στο αίμα και του αυξημένου κινδύνου για εμφάνιση εκφυλιστικών παθήσεων του εγκεφάλου, όπως είναι η άνοια και το Αλτσχάιμερ. Όσον αφορά στην υγεία της καρδιάς, η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος είναι σημαντική για να διατηρηθεί ο έλεγχος των επιπέδων ομοκυστεΐνης στο αίμα. Η ομοκυστεΐνη είναι ένας δείκτης καρδιαγγειακής νόσου που, όταν είναι αυξημένος, υποδεικνύει έναν σαφώς αυξημένο κίνδυνο για την εμφάνιση καρδιαγγειακών προβλημάτων. Επιπλέον, σε μερικές έρευνες έχουν συνδεθεί τα επαρκή επίπεδα φυλλικού οξέος με την προστασία ενάντια σε ορισμένους τύπους καρκίνου. Τέλος, υπάρχουν ορισμένα επιστημονικά στοιχεία που δείχνουν ότι το φυλλικό οξύ μπορεί να συμβάλλει στο να μειωθούν οι πιθανότητες απώλειας της ακοής που προκύπτει με την πάροδο της ηλικίας.

Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη φυλλικού οξέος για ενήλικες, άντρες και γυναίκες είναι τα 400mcg την ημέρα. Επιπλέον, επειδή η ανεπάρκεια φυλλικού οξέος δεν είναι κάτι σπάνιο, πλέον κυκλοφορούν και αρκετά τρόφιμα που είναι εμπλουτισμένα σε φυλλικό οξύ, όπως για παράδειγμα δημητριακά πρωινού. Στις διατροφικές πηγές φυλλικού οξέος περιλαμβάνονται κυρίως φυτικές τροφές, όπως φρούτα, λαχανικά και όσπρια, με τις υψηλότερες περιεκτικότητες να βρίσκονται στις φακές, τα φασόλια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι, το μπρόκολο, τα σπαράγγια, τα λαχανάκια Βρυξελλών και το ακτινίδιο. Σε περιπτώσεις έλλειψης φυλλικού οξέος -κάτι που μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί μέσω αιματολογικής εξέτασης- καλό είναι να συμβουλευτούμε τον γιατρό και τον διατροφολόγο μας αναφορικά με το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τα επίπεδά του στο αίμα μέσω της διατροφής, καθώς και για το κατά πόσο υπάρχει η ανάγκη λήψης κάποιου συμπληρώματος.