Grandmama

Η σημασία της βιταμίνης Ε για τους ηλικιωμένους

Από την Κωσταλένια Καλλιανιώτη

διαιτολόγο-διατροφολόγο



Η βιταμίνη Ε ανήκει στην ομάδα των λιποδιαλυτών βιταμινών και είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία διαφόρων συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού, όπως το αναπαραγωγικό και το καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς και για την υγεία του δέρματος και των ματιών.

Τι μας προσφέρει;

Η βιταμίνη Ε παρουσιάζει σημαντικές αντιοξειδωτικές ικανότητες, καθώς εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται λόγω διαφόρων περιβαλλοντικών παραμέτρων, όπως είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση, το στρες ή το κάπνισμα. Είναι μια βιταμίνη ζωτικής σημασίας για άτομα όλων των ηλικιών, ακόμη περισσότερο δε για τους ηλικιωμένους, καθώς η πρόσληψή της έχει συνδεθεί με την προστασία από την εμφάνιση εκφυλιστικών νοσημάτων (όπως είναι η νόσος του Αλτσχάιμερ), με την καλή υγεία της καρδιάς και των αγγείων καθώς και με την πρόληψη της εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου. Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις ότι παρέχει προστασία από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και από την εμφάνιση καταρράκτη, δύο παθήσεων των ματιών που εμφανίζονται συνήθως με την πάροδο της ηλικίας. Επιπρόσθετα, μελέτες των τελευταίων ετών έχουν αναδείξει την αξία της βιταμίνης Ε στην πρόληψη της εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 σε άτομα που εμφανίζουν σχετική προδιάθεση.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε

Η ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης Ε για άτομα άνω των 19 ετών θα πρέπει να ανέρχεται στα 15mg την ημέρα, ποσότητα που συνήθως μπορούμε να καλύψουμε μέσω ενός υγιεινού και ισορροπημένου διαιτολογίου. Στις σημαντικότερες διατροφικές πηγές βιταμίνης Ε περιλαμβάνονται τα φυτικά έλαια (π.χ. ελαιόλαδο), το αβοκάντο, οι ξηροί καρποί (κυρίως οι ηλιόσποροι, τα αμύγδαλα και τα φουντούκια), τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ. σπανάκι), τα σπαράγγια και ο σολομός. Άτομα με αυξημένες ανάγκες σε βιταμίνη Ε, όπως είναι για παράδειγμα οι καπνιστές ή όσοι εμφανίζουν έλλειψη, η οποία δεν βελτιώνεται με τις ανάλογες τροποποιήσεις στη διατροφή, καλό είναι να συμβουλεύονται τον γιατρό τους σχετικά με το ενδεχόμενο λήψης κάποιου συμπληρώματος.