Grandmama

Το personal training στην τρίτη ηλικία

Από την Ιωάννα Λαουμτζή

Exclusive head trainer / owner IL Exclusive Fitness www.ioannalaoumtzi.gr



Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο η επιστήμη της γυμναστικής προσανατολίζεται στην παροχή υπηρεσιών σε ομάδες πληθυσμού, οι οποίες αν και την έχουν ιδιαίτερη ανάγκη δεν γνώριζαν τον τρόπο ή δεν είχαν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από αυτή.

Καθημερινά, βλέπω στο γυμναστήριο μου μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα που ασκούνται τακτικά και με συνέπεια. Επιλέγουν την «προσωπική γυμναστική»  με σκοπό να απολαύσουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα εκγύμνασης, την αίσθηση ασφάλειας και συγκέντρωσης και την πλήρη επίβλεψη και καθοδήγηση. Σήμερα, βλέπουμε ολοένα και περισσότερο κόσμο να έχει τον δικό του, προσωπικό προπονητή. Είναι σημαντικό ο «trainer» να έχει εμπειρία σε ομάδες πληθυσμού με μυοσκελετικά και καρδιοαναπνευστικά προβλήματα.  

Η δραστηριοποίηση των ηλικιωμένων αποτελεί πρόκληση για εμάς τους γυμναστές. Ο σύγχρονος άνθρωπος, αν και έχει επιτύχει τη μακροζωία, συχνά κάνει καθιστική ζωή, έχει κακή φυσική κατάσταση και αντιμετωπίζει αναπηρίες εξαιτίας χρόνιων ιατρικών προβλημάτων, που χειροτερεύουν όσο περνάει η ηλικία. Η άσκηση είναι απαραίτητη για τους ηλικιωμένους, όπως για τον καθένα. Είναι γεγονός ότι η απώλεια της δύναμης και της αντοχής που συχνά αποδίδεται στη γήρανση, προκαλείται εν μέρει από τη μειωμένη σωματική δραστηριότητα. 

Η αεροβική άσκηση (γνωστή και ως καρδιοαναπνευστική ή καρδιοαγγειακή αντοχή) παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Βοηθάει στην ευρωστία της καρδιάς, συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και ανακουφίζει από την κατάθλιψη και το άγχος. Οι ηλικιωμένοι μπορούν να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη για την υγεία τους με τη βοήθεια της σωματικής δραστηριότητας. 

Προβλήματα που οφείλονται στην αδυναμία του σώματος, στην εξασθένιση της μνήμης, στην ελάττωση της όρασης, της όσφρησης και της ακοής, αλλά και προβλήματα ψυχολογικής φύσης που οφείλονται στη μοναξιά και την ανασφάλεια μπορούν να αντιμετωπιστούν με το κατάλληλο πρόγραμμα άσκησης.

Πολλοί ηλικιωμένοι μου έχουν αναφέρει πως από τη στιγμή που ξεκίνησαν να γυμνάζονται έχουν καλύτερη ποιότητα ύπνου και είναι σε θέση να ρυθμίσουν καλύτερα το βάρος τους. 

Επίσης, η γυμναστική βοηθά στο να μην «κολλά» η σκέψη σε αρνητικά θέματα και να βελτιώνεται η διάθεση, χάρη στις ενδορφίνες που απελευθερώνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης. Επίσης, έρευνες την έχουν συσχετίσει με πιθανή προστασία από τη νόσο του Αλτσχάιμερ, την άνοια και την κατάθλιψη.

Η άσκηση δρα σε κυτταρικό επίπεδο αντιστρέφοντας τα σημάδια γήρανσης. Σε έρευνα του 2010 στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, οι επιστήμονες βρήκαν ότι γυναίκες με υψηλό στρες που ασκούνταν εντατικά για 45 λεπτά καθημερινά για 3 συνεχόμενες ημέρες έδειξαν λιγότερα συμπτώματα γήρανσης σε σύγκριση με γυναίκες που είχαν υψηλό στρες και δεν γυμνάζονταν.