Grandmama

10 μυστικά μακροζωίας

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Ποιος από εμάς δεν θέλει να ζήσει μία καλή και πλήρη ζωή για όσα περισσότερα χρόνια γίνεται; Ας δούμε πώς μπορούμε να το πετύχουμε.

Το ευχάριστο; Ο σημερινός άνθρωπος αναμένεται να ζήσει λίγο περισσότερο από τον χτεσινό και αυτό ισχύει σε όλες τις χώρες του αναπτυγμένου κόσμου. Το δυσάρεστο; Όσο κι αν ακούγεται απογοητευτικό, στα όσα ακολουθούν δεν θα διαβάσετε το μοναδικό μυστικό που χαρίζει αιώνια νεότητα και οδηγεί με σιγουριά στα 120. Γιατί; Επειδή ένα τέτοιο μυστικό δεν υπάρχει. Μην απογοητεύεστε όμως. Υπάρχουν πολλά μικρότερα μυστικά μακροζωίας, που αν τα ακολουθήσετε, μπορούν να σας εξασφαλίσουν μία υγιή και μακρά ζωή.

Όσο λιγότερο στρες γίνεται

Η γενική επιστημονική αντίληψη είναι ότι το στρες μειώνει τη διάρκεια της ζωής και επηρεάζει αρνητικά την ποιότητά της. Οι ασθένειες που εκδηλώνονται άμεσα ή έμμεσα και σχετίζονται ή αυξάνονται εξαιτίας του χρόνιου στρες, είναι κατά κύριο λόγο οι ψυχικές νόσοι (υπάρχουν έρευνες που σχετίζουν σαφώς το χρόνιο στρες με την κατάθλιψη) και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Επίσης, έχει βρεθεί ότι το στρες μπορεί να συμβάλλει στην οστεοπόρωση, στην παχυσαρκία και στην αύξηση των τιμών των λιπιδίων στο αίμα. Το ζήτημα είναι βέβαια ότι είναι πολύ δύσκολο να μετρηθεί το στρες και επίσης είναι ιδιαίτερα περίπλοκο να υπολογιστεί το αντίπαλο δέος του, που είναι η θετική σκέψη, η ευτυχία, η στάση ζωής, η πίστη στον Θεό ή ό,τι άλλο βοηθά έναν άνθρωπο να νιώθει ήρεμος και χαρούμενος.

Όσο περισσότερη κοινωνική ζωή μπορούμε

Οι έρευνες δείχνουν ότι οι παντρεμένοι, όσοι έχουν πολλούς φίλους και έντονη κοινωνική ζωή ζουν περισσότερο. Αυτό συμβαίνει τόσο επειδή έχουν ένα δίκτυο που τους φροντίζει (π.χ. η σύζυγος που πιέζει τον σύζυγο να κάνει εξετάσεις ή να πάει στον γιατρό), όσο και επειδή έχουν λιγότερο στρες, καθώς υπάρχει γύρω τους ένα πλαίσιο όπου μπορούν να μοιραστούν τα όσα τους απασχολούν και έτσι πιθανώς να τα ξεπεράσουν ή να τα ξεχάσουν, έστω προσωρινά.

Πολλά φρούτα

Η μακροζωία και η διατροφή συνδέονται. Τα όσπρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, το ελαιόλαδο και τα δημητριακά αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής, της δίαιτας που αποδεδειγμένα προάγει τη μακροβιότητα, και αποτελούν τις ομάδες τροφίμων που δεν πρέπει να λείπουν από τη διατροφή μας.

Αρκετή άσκηση

Η άσκηση είναι κοινός παρονομαστής της καλής υγείας και της μακροζωίας κατά συνέπεια. Είναι τόσο σημαντική που είναι προτιμότερο να είμαστε παχουλοί και δραστήριοι, παρά αδύνατοι και αγύμναστοι. Το δύσκολο με την άσκηση είναι να βρούμε τον χρόνο να την εντάξουμε στην καθημερινότητά μας, να πηγαίνουμε για παράδειγμα μία καθημερινή μικρή βόλτα με τα πόδια ή να ανεβαίνουμε τα σκαλιά της πολυκατοικίας.

Με μέτρο οι εξετάσεις

Οι προληπτικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντικές (αφού είναι πάντα καλύτερο να προλαβαίνουμε από το να θεραπεύουμε), αλλά πρέπει να γίνονται με μέτρο. Δεν πρέπει να υπερβάλουμε και να γινόμαστε ψυχαναγκαστικοί! Σε γενικές γραμμές χρειάζεται να ελέγχουμε την αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια του αίματος, οι γυναίκες να κάνουν τεστ Παπανικολάου και να εξετάζουν τον μαστό τους και οι άνδρες τον προστάτη τους.

Φυσιολογικό βάρος

Όλοι γνωρίζουμε ότι η παχυσαρκία «κόβει» χρόνια ζωής. Έτσι πρέπει να διατηρούμαστε αδύνατοι. Όμως και εδώ, χρειάζεται μέτρο. Θα πρέπει δηλαδή να έχουμε δείκτη μάζας σώματος κάτω από το 25, αλλά όχι να το παρακάνουμε, ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες, γιατί όταν αδυνατίζουμε υπερβολικά χάνουμε μυϊκή μάζα

Λίγο αλκοόλ

Το αλκοόλ έχει δύο όψεις, το λίγο κάνει καλό (κυρίως στη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος), το πολύ κάνει κακό (πέραν του ότι προκαλεί εθισμό, προκαλεί σοβαρές βλάβες στο πάγκρεας και το συκώτι και έχει συνδεθεί και με κάποιες μορφές καρκίνου). Έτσι, καλό είναι να πίνουμε με μέτρο και κυρίως μαζί με τα γεύματα.

Πολύ λίγο κρέας

Οι ζωικές τροφές είναι καλό να αποφεύγονται σε μεγάλες ποσότητες. Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι να μειώσουμε το κόκκινο κρέας (αυξάνει τις τιμές των λιπιδίων στο αίμα, επιβαρύνει το καρδιαγγειακό σύστημα και έχει συνδεθεί με κάποιες μορφές καρκίνου) και να δώσουμε έμφαση στο ψάρι (τα ω-3 λιπαρά οξέα που μας δίνει είναι ευεργετικά για το καρδιαγγειακό και τον εγκέφαλο, η κατανάλωσή του αυξάνει την καλή χοληστερίνη και ίσως προστατεύει από κάποιες μορφές καρκίνου).

Καθόλου κάπνισμα

Όσον αφορά στο κάπνισμα, οι ειδικοί είναι κατηγορηματικοί: Πρέπει να είναι μηδενικό. Έχει αποδειχτεί ότι προκαλεί καρκίνο του πνεύμονα, επιβαρύνει το αναπνευστικό και το καρδιαγγειακό σύστημα και σχετίζεται με διάφορες άλλες ασθένειες και μορφές καρκίνου.

Μυαλό: Χρησιμοποίησέ το αλλιώς θα το χάσεις.

Πρέπει να προσπαθούμε να κρατήσουμε τα πνευματικά ενδιαφέροντα και την εγρήγορσή μας μέχρι τα βαθιά μας γεράματα, γιατί ακόμα κι αν το γερό μυαλό δεν παίζει ρόλο στην ποσότητα της ζωής, παίζει σίγουρα στην ποιότητά της.

Επιστημονική επιμέλεια: Δρ. Αναστάσιος Σπαντιδέας, Παθολόγος–Κλινικός φαρμακολόγος.