Grandmama

Γιατί δεν μπορώ να κοιμηθώ;

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Ο ύπνος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη ζωή και ο καλός ύπνος με την ευζωία. Γιατί όμως όλο και περισσότεροι άνθρωποι δυσκολευόμαστε με τον ύπνο; Και τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την ποιότητά του;

Τρία είναι τα σημαντικά και βασικά στοιχεία που οι άνθρωποι χρειαζόμαστε για να λειτουργήσουμε καλά και φυσικά για να επιβιώσουμε. Αυτά είναι: Το φαγητό, το νερό και βέβαια ο ύπνος. Παρ’ όλα αυτά, η έλλειψη ύπνου, η αϋπνία δηλαδή, είναι ένα όλο και σοβαρότερο πρόβλημα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους.

Τι φταίει για την αϋπνία;

Έρευνα από το Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Αριζόνα διεξήγαγε έρευνα για να βρει τις αιτίες που κρύβονται πίσω από την αϋπνία. Σύμφωνα με τα ευρήματα των επιστημόνων φαίνεται ότι για την όλο και αυξανόμενη αϋπνία ευθύνονται:

*Το παραπανίσιο βάρος και η παχυσαρκία.

*Τα καρδιαγγειακά προβλήματα.

*Ο διαβήτης.

*Τα ατυχήματα και οι τραυματισμοί.

*Το στρες.

*Οι διάφοροι πόνοι.

*Τα προβλήματα άνοιας.

*Τα ψυχιατρικά σύνδρομα.

Οι γυναίκες υποφέρουν περισσότερο από την αϋπνία

Το Εθνικό Αμερικανικό Ίδρυμα Ύπνου συστήνει 7 με 8 ώρες ύπνου για όσους είναι μεγαλύτεροι από 65 ετών με στόχο την καλύτερη γνωστική ικανότητα αλλά και τη βελτιωμένη φυσική, πνευματική και ψυχική υγεία. Όμως οι ηλικιωμένοι, κυρίως οι γυναίκες, έχουν μεγάλο πρόβλημα να αποκοιμηθούν, δεν κοιμούνται βαθιά και ξυπνούν πολλές φορές μέσα στη νύχτα. Έτσι 1 στις 4 γυναίκες άνω των 65 ετών υποφέρουν από αϋπνία.

Γιατί οι γυναίκες υποφέρουν περισσότερο από την αϋπνία;

Οι λόγοι είναι πολλοί. Καταρχάς η αλλαγή των ορμονών που επέρχεται με την εμμηνόπαυση επηρεάζει κατά πολύ τον ύπνο και την ποιότητά του. Κατά συνέπεια η έλλειψη ύπνου αυξάνει τα επίπεδα της κορτιζόλης στον οργανισμό που με τη σειρά της επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα του ύπνου ούτως ή άλλως οπότε μιλάμε για έναν φαύλο κύκλο. Για την αϋπνία μπορεί όμως να ευθύνονται και άλλοι παράγοντες όπως είναι η λειτουργία του θυρεοειδούς που μπορεί να μην είναι σωστή γι’ αυτό και πρέπει να ελέγχουμε τον θυρεοειδή μας συχνά.

Πώς μπορούμε να βοηθηθούμε;

Οι ειδικοί συμβουλεύουν:

*Να περιορίζουμε τους υπνάκους στη διάρκεια της ημέρας.

*Να μην πίνουμε καφέ μετά τις 2 το μεσημέρι.

*Να γυμναζόμαστε τακτικά.

*Να αποφεύγουμε τα βαριά και πικάντικα φαγητά στο δείπνο.

*Να μην τρώμε μετά τις 7:30 για βράδυ.

*Να εκτιθέμεθα όσο πιο πολύ μπορούμε στο φως του ήλιου.

*Να δημιουργούμε ένα περιβάλλον για ύπνο που θα είναι ευχάριστο, ασφαλές, ήσυχο με δροσερή θερμοκρασία και όχι πολλά φώτα.

*Να κοιμόμαστε την ίδια ώρα κάθε βράδυ ώστε να διατηρούμε μία ρουτίνα ύπνου.

*Να σταματάμε κάθε ενασχόλησή μας με τα ηλεκτρονικά δύο ώρες πριν πέσουμε για ύπνο.