Grandmama

Πώς θα γίνετε ένας σούπερ 100άρης!

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Οι περισσότεροι τρέμουμε τα γηρατειά κυρίως εξαιτίας της φυσικής έκπτωσης που τα συνοδεύει. Φοβόμαστε ότι το σώμα μας και οι δυνάμεις μας θα μας εγκαταλείψουν και ανήμποροι πια θα εξαρτόμαστε από τους άλλους… Δεν είναι όμως απαραίτητο να είναι έτσι.

Τελευταία, όλο και περισσότερες επιστημονικές ενδείξεις υποστηρίζουν ότι μπορούμε μεγαλώνοντας να παραμένουμε λεπτοί, ευκίνητοι και ευλύγιστοι. Η άσκηση, όπως είναι για παράδειγμα η γιόγκα και το πιλάτες, σε συνδυασμό με την αποφυγή των κακών συνηθειών (π.χ. κάπνισμα, υπερβολική κατανάλωση ποτού κ.ά.) αλλά και με προσοχή σχετικά με το τι βάζουμε στο πιάτο μας, βοηθά στο να κρατηθεί το σώμα μας σε φόρμα καθώς περνούν τα χρόνια. Ακόμα όμως κι αν το σώμα μας είναι υγιές, τι θα γίνει αν χάσουμε το μυαλό μας; Ούτε κι αυτό το ενδεχόμενο είναι κάτι μπροστά στο οποίο είμαστε ανήμποροι. Οι έρευνες μάλιστα λένε ότι ακόμα κι αφού ενηλικιωθούμε μπορούμε να συμβάλουμε στην εξέλιξη και στη βελτίωση της πνευματικής μας ικανότητας και στην καλή κατάσταση του εγκεφάλου μας, αφού όσο πιο πολύ χρησιμοποιούμε και εξασκούμε το μυαλό μας τόσο πιο πιθανό είναι να βελτιωθεί η μνήμη και οι υπόλοιπες εγκεφαλικές μας λειτουργίες.

Μαθαίνοντας από τους αιωνόβιους

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι σούπερ 100άρηδες είναι οι ηλικιωμένοι που είναι σωματικά ακμαίοι αλλά και πνευματικά διαυγείς. Οι επιστήμονες, θέλοντας να κατανοήσουν πώς τα καταφέρνουν κάποιοι άνθρωποι να παραμένουν σωματικά και πνευματικά υγιείς μετά τα 90, έχουν ξεχωρίσει και μελετάνε κάποιες συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη που ονομάζουν «μπλε ζώνες», όπου υπάρχουν πολλοί αιωνόβιοι. Έτσι, καταγράφουν τις συνήθειες των κατοίκων σε αυτές τις περιοχές, ώστε να βρουν ποιες είναι αυτές χάρη στις οποίες καταφέρνουν να ζουν τόσα πολλά χρόνια. Μία τέτοια περιοχή είναι και η ελληνική Ικαρία. Επίσης, στις «μπλε ζώνες» ανήκουν το Ιαπωνικό νησί Οκινάουα, η Νικόγια στην Κόστα Ρίκα, η Loma Linda στην Καλιφόρνια και η γειτονική Σαρδηνία. Ξεχωρίζουν λοιπόν οι επιστήμονες κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και συνήθειες που προτείνουν σε όλους μας να υιοθετήσουμε ώστε να καταφέρουμε να τα 100στήσουμε, παραμένοντας υγιείς, σωματικά και ψυχικά. Να ποιες είναι οι βασικές τους συμβουλές:

*Να είμαστε σωματικά δραστήριοι. Είναι σκόπιμο να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα σωματικής άσκησης, με τη βοήθεια ενός έμπειρου γυμναστή, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε τη σωματική μας υγεία.

*Να κρατάμε το μυαλό μας σε εγρήγορση. Το να ξεκινήσουμε να ασχολούμαστε με κάτι καινούργιο (όπως για παράδειγμα να μάθουμε μία γλώσσα, ένα μουσικό όργανο ή ακόμα και ένα άθλημα) θα μας βοηθήσει να έχουμε πνευματική διαύγεια. Αν μας αρέσουν τα σταυρόλεξα και τα Sudoku, έχει αποδειχτεί ότι είναι πολύ βοηθητικά για το μυαλό.

*Να τονώνουμε και να συντηρούμε την κοινωνικότητά μας. Το να διατηρούμε τις φιλίες μας αλλά και να κάνουμε καινούργιες σε κάθε ευκαιρία θα μας βοηθήσει στο να παραμένουμε υγιείς μεγαλώνοντας. Ας επιλέξουμε να βρισκόμαστε με φίλους, με τους οποίους ταιριάζουν τα ενδιαφέροντά μας, η κουλτούρα μας, οι συνθήκες της ζωής μας, οι προσλαμβάνουσές μας, οι εμπειρίες μας…

Επιστημονική επιμέλεια: Δρ. Αναστάσιος Σπαντιδέας, Παθολόγος – Κλινικός φαρμακολόγος.