Grandmama

Η ευεξία στην Τρίτη Ηλικία

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Δεν έχει νόημα να το αρνηθούμε. Όσο μεγαλώνουμε, το σώμα και το μυαλό μας δεν λειτουργούν όπως όταν ήμασταν νεότεροι. Συχνά δυσκολευόμαστε να ανασύρουμε ονόματα από τη μνήμη μας, μπορεί να εμφανίσουμε αστάθεια, ίσως να εκδηλώσουμε ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία. Παρότι αισθανόμαστε νέοι στην ψυχή, το σώμα μας έρχεται να μας υπενθυμίσει τη βιολογική μας ηλικία.   

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να χάσουμε την όρεξή μας για να ζούμε. Αντιθέτως, έφτασε η στιγμή να βελτιώσουμε τον τρόπο ζωής μας ώστε να προλάβουμε ασθένειες, να περιορίσουμε τυχόν καταθλιπτικά συμπτώματα, να αποφύγουμε τραυματισμούς και να διατηρήσουμε τις γνωστικές μας λειτουργίες. Η ευεξία στην Τρίτη Ηλικία είναι δικαίωμά μας! Ας δούμε, λοιπόν, μερικές αλλαγές στον τρόπο ζωής μας που θα κάνουν τη διαφορά.

1. Μένουμε κοινωνικά δικτυωμένοι

Σε αυτήν την ηλικία ελλοχεύει ο κίνδυνος να χάσουμε τις επαφές μας με φίλους, συγγενείς, πρώην συνεργάτες. Σύμφωνα με έρευνες, ο ρυθμός μείωσης των γνωστικών λειτουργιών στους ηλικιωμένους ανθρώπους είναι πολύ μικρότερος σε όσους έχουν συχνές κοινωνικές επαφές.

2. Τρώμε σωστά

Η ισορροπημένη διατροφή είναι αναγκαία σε οποιαδήποτε ηλικία, άρα και στην Τρίτη Ηλικία. Το να υπολογίζουμε σωστά τις μερίδες που καταναλώνουμε, να αποφεύγουμε τις επεξεργασμένες τροφές, να τρώμε περισσότερα φρούτα και λαχανικά είναι αλλαγές που βελτιώνουν την υγεία και την ευεξία μας. Το να ελέγχουμε την ποσότητα φαγητού που καταναλώνουμε είναι σημαντικό όχι μόνο για να διατηρούμε φυσιολογικό το βάρος μας, αλλά και για να περιορίσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων, όπως ο διαβήτης, η υψηλή αρτηριακή πίεση και τα καρδιαγγειακά. Για παράδειγμα, ένας διαβητικός είναι απαραίτητο να αποφεύγει τα επεξεργασμένα τρόφιμα και ένας άνθρωπος με οστεοπόρωση είναι σημαντικό να επιλέγει τροφές πλούσιες σε ασβέστιο και βιταμίνη D.

3. Γυμναζόμαστε

Η συστηματική άσκηση περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών, βελτιώνει τη διάθεση, συμβάλλει στη θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος και μειώνει τις πιθανότητες τραυματισμού. Σε αυτήν την ηλικία είναι σημαντικό να εντάξουμε στην εβδομαδιαία μας ρουτίνα την αερόβια άσκηση, όπως περπάτημα ή κολύμπι, τη μυϊκή ενδυνάμωση, καθώς και ασκήσεις ευλυγισίας (π.χ. γιόγκα ή Pilates).

4. Kάνουμε τακτικά τσεκ απ

Η πρόληψη σώζει ζωές. Δεν πρέπει λοιπόν να αμελούμε τις απαραίτητες προληπτικές εξετάσεις. Κάθε χρόνο ενημερωνόμαστε από τον γιατρό μας σχετικά με το τσεκ απ που πρέπει να κάνουμε.

5. Περιορίζουμε την κίνδυνο πτώσεων

Οι πτώσεις στην Τρίτη Ηλικία είναι επικίνδυνες. Είναι σημαντικό λοιπόν σε πρώτη φάση να διασφαλίσουμε το γεγονός ότι το σπίτι μας είναι ασφαλές. Ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στους διαδρόμους (π.χ. χαλιά που γλιστράνε ή καλώδια που προεξέχουν). Στη μπανιέρα και στο ντους μπορούμε να βάλουμε ειδικές μπάρες για επιπλέον στήριξη.