Grandmama

Αντιμετώπιση δυσκοιλιότητας

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Η αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, κυρίως όταν κρατάει καιρό και όταν συνυπάρχουν και άλλα προβλήματα που την ευνοούν –π.χ. περιορισμένη κινητικότητα- δεν αντιμετωπίζεται πολύ εύκολα. Χρειάζεται προσπάθεια, οργάνωση και συχνά τη συμβολή των ειδικών.

Αν υποφέρουμε από μία περιστασιακή δυσκοιλιότητα π.χ. επειδή πήγαμε ένα ταξίδι και επηρεάστηκε η καλή λειτουργία του εντέρου μας ή ανήκουμε γενικά στην κατηγορία των ανθρώπων που είναι δυσκοίλιοι τότε υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να ξεπεράσουμε το πρόβλημα. Πρέπει να πίνουμε πολύ νερό, να περπατάμε και να γυμναζόμαστε, να τρώμε αρκετά φρούτα και λαχανικά (κυρίως πορτοκάλια, δαμάσκηνα και ακτινίδια), να τρώμε μέλι, δημητριακά και γαλακτοκομικά. Όταν ταξιδεύουμε μπορούμε να προμηθευτούμε συσκευασίες δημητριακών, πλούσιων σε φυτικές ίνες. Αν το πρόβλημα μας είναι πιο σοβαρό και η φυσιολογική λειτουργία του εντέρου μας δεν επιτυγχάνεται με αυτά τα μέσα, τότε μπορούμε να καταφύγουμε και σε άλλα σκευάσματα, που θα μας συστήσει ο γιατρός μας.

Εκπαιδεύοντας το έντερο

*Αυξάνουμε την άσκηση που κάνουμε καθημερινά. Η συστηματική άσκηση βοηθά τα κόπρανα να προχωρήσουν στο έντερο και δυναμώνει τους μυς της κοιλιάς. Όλα τα είδη της άσκησης μπορούν να βοηθήσουν, το περπάτημα, το κολύμπι, η κηπουρική, ακόμα και ο χορός. Μάλιστα, σουηδική έρευνα έχει δείξει ότι 20 λεπτά άσκησης –ζωηρό περπάτημα ή μέτρια άθληση- την ημέρα μπορεί να βελτιώσει το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας.

*Διευκολύνουμε τον εαυτό μας να χρησιμοποιεί την τουαλέτα. Φροντίζουμε να υπάρχει εύκολη και ασφαλής πρόσβαση στην τουαλέτα για τους ηλικιωμένους και για τους ανθρώπους με κινητικά ή άλλα προβλήματα υγείας.

*Εκπαιδεύουμε το έντερό μας. Κάθε μέρα πριν ή μετά το πρωινό θα πρέπει να καθόμαστε στην τουαλέτα για 3 με 5 λεπτά. Δεν χρειάζεται να πιεστούμε, αρκεί να σκύβουμε λίγο προς τα μπροστά με τους αγκώνες μας να ακουμπάνε στα γόνατά μας. Ακουμπάμε τα πόδια μας σε ένα σκαμνάκι ή σε μερικά παχιά βιβλία ώστε να σηκωθούν ψηλά. Αυτή η πρακτική θα εκπαιδεύσει το έντερό μας.

*Φροντίζουμε να πίνουμε αρκετά υγρά. Τουλάχιστον 2 λίτρα νερό, χυμοί και σούπες θα βοηθήσουν.

*Τρώμε περισσότερα φαγητά με ίνες, φρούτα (με τη φλούδα ή αποξηραμένα), λαχανικά, μέλι, ελαιόλαδο και τρόφιμα ολικής άλεσης. Οι ειδικοί συστήνουν τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Οι ίνες βοηθούν να αυξηθεί το μέγεθος των κοπράνων και λειτουργούν σαν σφουγγάρι απορροφώντας το νερό, που βοηθά τα κόπρανα να γίνουν πιο μαλακά και να βγαίνουν πιο εύκολα. Υπάρχουν όμως κάποια τρόφιμα που πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι μπορεί να είναι ακόμα πιο βοηθητικά όπως: η κολοκύθα, το βερίκοκο, τα γκότζι μπέρι, ο λιναρόσπορος, το κεφίρ και η κανέλα. Εξίσου σημαντικά τόσο για την καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας όσο και για την υγεία του εντέρου γενικότερα είναι και τα προβιοτικά, αν όχι μέσα σε τρόφιμα (π.χ. εμπλουτισμένα γιαούρτια), σε μορφή συμπληρωμάτων διατροφής.

Φάρμακα για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

Αν παρά όλες τις παραπάνω συμβουλές δεν καταφέρνουμε να αντιμετωπίσουμε τη δυσκοιλιότητα, τότε ίσως χρειάζεται να πάρουμε φάρμακα, βοηθήματα από το φαρμακείο που είναι σκόπιμο να μας συστήσει ο γιατρός μας και τα οποία είτε βοηθούν στην καλύτερη κίνηση του εντέρου είτε στο να κάνουν τα κόπρανα πιο μαλακά. Υπάρχουν και αρκετά βότανα, που κυκλοφορούν σε αφεψήματα, σταγόνες, χάπια ή κάψουλες, και υπόσχονται να βοηθήσουν στο πρόβλημα της δυσκοιλιότητας, όπως είναι: η μολόχα, η αλόη, η φραγκούλα, το ραδίκι, η κασκάρα, η βαλεριάνα, το γαϊδουράγκαθο, τα φύλλα Αλεξανδρείας ή τα φύλλα σένας - σιναμικής. Το μυστικό είναι να παίρνουμε αυτά τα βοηθήματα – σε μικρή ποσότητα την πρώτη φορά για να δούμε αν μας ταιριάζουν -το βράδυ  πριν τον ύπνο ώστε να προλάβουν να δράσουν το πρωί. Όπως και με όλα τα άλλα φάρμακα, πριν τη λήψη τους είναι σκόπιμο να συνεννοηθούμε με τον γιατρό μας.

 

Επιστημονική επιμέλεια: Βασίλης Σαζανίδης, γαστρεντερολόγος