Grandmama

Συμβουλές για… πετυχημένο ύπνο

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Είναι σημαντικό οι ηλικιωμένοι άνθρωποι που ταλαιπωρούνται από αϋπνία:

  • Να ξυπνούν και να κοιμούνται περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα. Η ρουτίνα αυτή θα μπορέσει να βοηθήσει το βιολογικό τους ρολόι να παραμείνει ρυθμισμένο.
  • Να αποφεύγουν τις μεσημεριανές σιέστες. Είναι προτιμότερο να κοιμηθούν νωρίτερα το βράδυ, καθώς δεν θα έχουν κοιμηθεί το μεσημέρι και πιθανώς θα νυστάζουν, παρά να ταλαιπωρούνται να τους πάρει ο ύπνος κοιτώντας με αγωνία το ρολόι μέσα στη νύχτα, επειδή θα έχουν ξεκουραστεί νωρίτερα λόγω της σιέστας.
  • Να βάλουν την άσκηση στη ζωή τους. Ένας καθημερινός σύντομος περίπατος στη γειτονιά είναι ιδανικός. Ακόμα και άνθρωποι που έχουν κάποια δυσκολία στο περπάτημα είναι σκόπιμο να τον βάλουν στη ρουτίνα τους, αν υπάρχει κάποιος να τους συνοδεύσει, καθώς μπορούν να επωφεληθούν πολύ από τη βόλτα.
  • Να ρίχνουν ρυθμούς τις απογευματινές ώρες και να ασχολούνται με ήπιες δραστηριότητες. Είναι εντυπωσιακό το πόσο χρήσιμος και ικανός μπορεί να νιώσει ένας ηλικιωμένος κάνοντας ελαφριές δουλειές του σπιτιού, όπως το πλύσιμο των πιάτων ή το ξεσκόνισμα. Ανάλογα με την κατάσταση της υγείας του (αν βλέπει καλά, αν είναι σε καλή φυσική κατάσταση, κλπ.) μπορούμε να βρούμε διάφορες δραστηριότητες που θα του ταίριαζαν (π.χ. κηπουρική, διάβασμα βιβλίου, σταυρόλεξο, παιχνίδι με τράπουλα, περίπατος). Αν μπορούμε να τον κάνουμε να αισθανθεί και χρήσιμος με αυτή τη δραστηριότητα (π.χ. «Θα ήταν ωραία να φυτεύαμε μια γλάστρα» ή «Θα μπορούσες να μου πάρεις από το περίπτερο μια εφημερίδα;»), έχουμε πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. 
  • Να αποφεύγουν να πηγαίνουν για ύπνο με γεμάτο στομάχι. Ένα σνακ (π.χ. ένα ποτήρι γάλα και ένα κράκερ, μια φρυγανιά ή μια φέτα ψωμί και λίγο τυρί) μια με δύο ώρες πριν τον ύπνο είναι ιδανικό, αφού θα συμβάλει στη χαλάρωση του νευρικού συστήματος. Από την άλλη, είναι σκόπιμο να βεβαιωθούμε ότι δεν πέφτουν στο κρεβάτι νηστικοί. Η υπογλυκαιμία, που μπορεί να προκύψει όταν δεν έχουμε φάει, προκαλεί έκκριση ορμονών με στόχο να ρυθμιστούν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, με αποτέλεσμα να διεγείρεται ο εγκέφαλος και να δυσκολεύει κατ’ επέκταση η διαδικασία του ύπνου.

Επιστημονική επιμέλεια: Παύλος Σακκάς, Καθηγητής Ψυχιατρικής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ.