Grandmama

Πόσο νερό πρέπει να πίνουν οι ηλικιωμένοι;

από τη Μυρτώ Αντωνοπούλου

grandmama team



Οι ηλικιωμένοι συχνά παρουσιάζουν προβλήματα υγείας, τα οποία οφείλονται –μεταξύ άλλων- και στην περιορισμένη πρόσληψη υγρών. Γιατί συμβαίνει αυτό και τι μπορούμε να κάνουμε για να διασφαλίσουμε ότι θα πίνουν αρκετό νερό; 

Ένας γιατρός συμβουλεύει τον ασθενή του: «Θέλω να παίρνεις κάθε πρωί στις 8.00 το πράσινο χάπι μαζί με ένα μεγάλο ποτήρι νερό. Στις 10.00 το κόκκινο χάπι μαζί με ένα μεγάλο ποτήρι νερό. Στις 12.00 το κίτρινο χάπι μαζί με ένα μεγάλο ποτήρι νερό». Ο γιατρός συνεχίζει να δίνει οδηγίες στον ασθενή του, συστήνοντάς του να παίρνει ανά τακτά διαστήματα ένα διαφορετικού χρώματος χάπι μαζί με ένα ποτήρι νερό. «Έχω μεγάλο πρόβλημα, γιατρέ μου;» ρωτάει ανήσυχος ο ασθενής. «Όχι, απλή αφυδάτωση», απαντάει ο γιατρός. «Γι’ αυτό σου δίνω πολλά πολύχρωμα χαπάκια, για να θυμάσαι πόσο σημαντικό είναι το να πίνεις νερό». Ο παραπάνω διάλογος περιγράφει γλαφυρά αυτό που συμβαίνει σε πολλούς ηλικιωμένους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν περιορίσει σημαντικά την πρόσληψη υγρών στην καθημερινότητά τους. Το νερό είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να παίξει το ρόλο ακόμα και… «φαρμάκου». Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε όμως το γεγονός ότι οι αγαπημένοι μας άνθρωποι θα ενυδατώνονται επαρκώς και πόσο νερό πρέπει να πίνουμε τελικά;

Η δίψα στην Τρίτη Ηλικία

Την πρώτη φορά στη ζωή μας που νιώθουμε το αίσθημα της δίψας, το βιώνουμε ως ένα έντονο, πιεστικό αίσθημα. Με τα χρόνια, όμως, συνηθίζουμε στην αίσθηση αυτή (όπως συμβαίνει και με πολλά άλλα πράγματα τα οποία μας γίνονται συνήθεια), και σταδιακά τείνουμε να δίνουμε πολύ μικρότερη σημασία στην ικανοποίηση αυτής μας της ανάγκης. Σε ανθρώπους προχωρημένης ηλικίας, πολλές ανάγκες ατονούν. Το ίδιο συμβαίνει και με το αίσθημα της δίψας. Στην Τρίτη Ηλικία όμως είναι που έχουμε ανάγκη το νερό περισσότερο από ποτέ, αφού όσο μεγαλώνουμε, μειώνεται ο όγκος του νερού στο σώμα μας και αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον οργανισμό μας, δεδομένου ότι τα νεφρά χρειάζονται περισσότερο νερό για να εκτελούν τις απαραίτητες διεργασίες προκειμένου να αποβάλλονται τοξικές ουσίες, με αποτέλεσμα, αν δεν ενυδατωνόμαστε επαρκώς, να κινδυνεύουμε να εμφανίσουμε διάφορες ασθένειες, όπως οι νεφρολιθιάσεις και οι νεφροπάθειες. Οι άνθρωποι που προσλαμβάνουν ανεπαρκή ποσότητα υγρών σε βάθος χρόνου κινδυνεύουν από τις τοξίνες που συσσωρεύονται στον οργανισμό τους, μεταξύ άλλων είναι πιθανό να εμφανίσουν δερματίτιδες, ενδεχομένως να παρουσιάσουν αφυδάτωση, προβλήματα με το έντερο τους (όπως δυσκοιλιότητα) ή προβλήματα στις αρθρώσεις (λόγω του κολλαγόνου που «στεγνώνει»). 

Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε;

Τα 2 λίτρα νερό την ημέρα θεωρούνται ένα καλό υγραντικό φορτίο (λίγο λιγότερο τον χειμώνα, λίγο περισσότερο το καλοκαίρι). Ο ειδικός παθολόγος, κ. Στέλιος Δερμιτζάκης, συμβουλεύει τους ηλικιωμένους ασθενείς του να έχουν πάντα δίπλα τους ένα μπουκάλι νερό του 1 ½ λίτρου, το οποίο θα πρέπει να πίνουν μέσα στην ημέρα, έτσι ώστε την άλλη μέρα το πρωί, το μπουκάλι να είναι άδειο, έτοιμο για γέμισμα. «Τους προτείνω να γράφουν πάνω στο μπουκάλι το όνομά τους και να νιώθουν σαν υποχρέωση ότι κάθε πρωί το μπουκάλι τους θα πρέπει να είναι άδειο. Τις πρώτες μέρες, αυτό ίσως είναι δύσκολο, πιθανότατα να πιεστούν να τελειώσουν το νερό που έχει μείνει την ώρα που πάνε να γεμίσουν το μπουκάλι, αλλά σύντομα (μέσα σε λίγες μόνο μέρες) ο οργανισμός συνηθίζει και όλα είναι ευκολότερα».

Επιστημονική επιμέλεια: Στέλιος Δερμιτζάκης, ειδικός παθολόγος