Grandmama

Βρείτε αξιόπιστο φροντιστή
με συστάσεις

πατήστε εδώ

Για τη βελτίωση της μνήμης σας: Γίνετε πάλι παιδιά.

από την Άννα Δάλλα

grandmama team



Έχουμε ακούσει και διαβάσει πολλά. Να ξεκινήσουμε να μαθαίνουμε γερμανικά στα 70, να είμαστε αισιόδοξοι, να κάνουμε γιόγκα, τζόκινγκ, διαλογισμό, ακόμα και πλέξιμο. Όλα για να προστατευτούμε από την άνοια…Τώρα οι επιστήμονες μας παροτρύνουν να γίνουμε πάλι παιδιά…

Όταν ήμασταν παιδιά είχαμε πιθανώς έρθει σε επαφή με διάφορα «μνημονικά», που μας είχαν δείξει οι μεγαλύτεροι, οι γονείς μας ή οι δάσκαλοι μας ώστε να μάθουμε πράγματα που μας δυσκόλευαν. Ας θυμηθούμε το: ΠαΒε Να ΡωΤάς, έναν μνημονικό κανόνα για να θυμόμαστε έναν τύπο στη χημεία (την καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων) ή τη φράση «Αεί ο Θεός ο μέγας γεωμετρεί», όπου τα γράμματα των λέξεων της πρότασης αντιστοιχούν στα ψηφία του αριθμού π (314159). Σήμερα, που έχουμε μεγαλώσει και που τρέχουμε να προλάβουμε τόσα πολλά και που καλούμαστε να ασχολούμαστε με πολύ περισσότερα πράγματα ταυτόχρονα και το μυαλό μας μοιάζει σαν ένας υπολογιστής με ανοιχτά διάφορα παράθυρα, κατά πάσα πιθανότητα, όχι μόνο μνημονικά δεν θυμόμαστε αλλά ούτε γιατί μπήκαμε στο σαλόνι από την κουζίνα. Άλλωστε, όσο μεγαλώνει κανείς το μυαλό του δεν μένει το ίδιο, αυτό το γνωρίζουμε όλοι. Το λένε οι επιστήμονες, το έχουμε παρατηρήσει και από μόνοι μας. Ακόμα και οι πιο υγιείς, οι πιο έξυπνοι, οι πιο εκπαιδευμένοι, χρειάζεται να κάνουμε όλο και μεγαλύτερη προσπάθεια, όσο περνάνε τα χρόνια, ώστε να μπορούμε να συγκεντρωθούμε, αλλά και για να αφομοιώσουμε την πληροφορία γύρω μας. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι το multitasking, το γεγονός δηλαδή ότι προσπαθούμε να φέρουμε σε πέρας πολλές πνευματικές εργασίες ταυτόχρονα, μιλάμε στο κινητό, δουλεύουμε στο λάπτοπ μας και παράλληλα χαζεύουμε στο facebook, ενώ ρίχνουμε κλεφτές ματιές στην τηλεόραση. Με ένα μυαλό και μεγαλώνοντας πώς θα τα καταφέρουμε όλα αυτά; Να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των παιδιών, προτείνουν οι ειδικοί και να τι εννοούν.

Ξεχνάμε για να βελτιώσουμε τη μνήμη μας

Καταρχάς θα πρέπει να ξεκινήσουμε να ξεχνάμε. Ναι καλά ακούσαμε. Ακριβώς όπως κάνουν τα παιδιά με όλη την περιττή πληροφορία γύρω τους. Να ξεχνάμε δηλαδή όσα δεν είναι απαραίτητο να θυμόμαστε. Και τα υπόλοιπα; Να τα γράφουμε. Να τα βγάζουμε δηλαδή από τη μνήμη μας και να απελευθερωνόμαστε από την «υποχρέωση» που αισθανόμαστε να τα κρατάμε στο μυαλό μας. Έτσι, θα μπορούμε να συγκεντρωθούμε σε όσα χρειάζεται να θυμόμαστε.

Κάνουμε τα μαθήματά μας

Όπως γνωρίζουμε ο εγκέφαλός μας έχει τη δυνατότητα να αναπλάθεται και ως ένα βαθμό να αναγεννάται χάρη στη νευρογένεση, δηλαδή στη δημιουργία νέων νευρικών κυττάρων, αλλά και στις συνάψεις –τις συνδέσεις- που φτιάχνουν τα νευρικά κύτταρα μεταξύ τους. Το να ασχολούμαστε με καινούργια χόμπι, ενδιαφέροντα, να μαθαίνουμε κάτι νέο, για παράδειγμα μία ξένη γλώσσα ή ένα μουσικό όργανο, σε οποιαδήποτε ηλικία κάνει πολύ μεγάλο καλό στον εγκέφαλό μας και στη βελτίωση της μνήμης μας.

Παίζουμε video games

Έρευνες δείχνουν ότι αν παίζουμε σε τακτική βάση 3D video games είναι σαν να επιβραδύνουμε τη διαδικασία γήρανσης του εγκεφάλου μας. Φαίνεται ότι όταν παίζουμε video games αυξάνεται η φαιά ουσία στον ιππόκαμπο και στην παρεγκεφαλίδα, μειώνεται η ατροφία του εγκεφάλου που προκύπτει στους ανθρώπους καθώς μεγαλώνουν και επίσης βελτιώνεται η μνήμη.

Κάνουμε… χαζομάρες

Γενικά, η οπτική μας μνήμη τείνει να είναι καλύτερη. Ας σκεφτούμε όλες τις εικόνες – αναμνήσεις που φέρνουμε εύκολα στο μυαλό μας από το παρελθόν μας. Όσο πιο ευχάριστες και πιο πικάντικες, τόσο πιο καλά τις θυμόμαστε μάλιστα. Ίσως αυτή να είναι η λύση για να κάνουμε τα όσα θέλουμε να θυμόμαστε πιο ζωντανά, το να τα κάνουμε πιο «πιπεράτα». Ο ρυθμός και οι ρίμες πάντα βοηθούν, όπως επίσης και το να δημιουργούμε νοητικές συνδέσεις στα όσα θέλουμε να θυμόμαστε. Ακόμα κι αν βγάζουν νόημα μόνο για μας δεν πειράζει, εμείς πρέπει να τα θυμόμαστε άλλωστε, όχι οι άλλοι.

Όπως και τα παιδιά, έτσι και ο εγκέφαλός μας χρειάζεται πειθαρχία

Είναι γνωστό ότι τα παιδιά ανθίζουν όταν βρίσκονται σε πλαίσιο, έχουν κανόνες και ακολουθούν ένα καλά δομημένο πρόγραμμα. Το ίδιο και ο εγκέφαλός μας. Αν κοιμόμαστε καλά και αρκετά, τρώμε υγιεινά, αποφεύγουμε τις καταχρήσεις, γυμναζόμαστε και διατηρούμε μία καλή κοινωνική ζωή θα βοηθήσουμε το μυαλό μας.

Επιστημονική επιμέλεια: Δρ. Χριστίνα Δάλλα, Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχοφαρμακολογίας, ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας για τις Νευροεπιστήμες